De zakelijke rijder is bijtelling gedreven

30 september 2021, door Joeri

Een zakelijke rijder, wat is dat nu precies? Dat is een man óf natuurlijk vrouw die een auto zakelijk gebruikt. Woon-werk kilometers worden aangemerkt als zakelijke kilometers. Dat betekent dat als je met je privé auto naar je werk rijdt, dan ben je op dat moment een zakelijke rijder.

Maar natuurlijk ook als je je zakelijke kilometers in een leaseauto of zakenauto aflegt. Een zakenauto is trouwens officieel een auto die door je bedrijf gekocht is en niet via de leasemaatschappij geleased is. Dan noem je het officieel een leaseauto. Maar het is helemaal niet gek als je je zakenauto een leaseauto noemt.

Als zakelijke rijder zit je af en toe wel in de hoek waar de klappen vallen. De overheid gebruikt namelijk de (lease)auto als melkkoe én maakt het er vaak niet leuker op. Vroeger was alles makkelijker en duidelijker. Reed je een leaseauto, dan betaalde je 25 procent bijtelling over de nieuwprijs van de auto. Maar omdat de overheid je het liefst in milieuvriendelijke auto’s zag rijden, kreeg deze autogroep enkele voordelen. Een lagere bijtelling is de bekendste, maar een 25 kg reductie op het autogewicht bij een hybride auto of geen wegenbelasting voor bepaalde brandstofauto’s zijn minder bekende en reeds afgeschafte voordelen.

Op dit moment genieten enkel nog volledig elektrische auto’s én waterstofauto’s van diverse fiscale voordelen, waarvan de verlaagde bijtelling wel de bekendste is. Auto’s met 0 gram CO2 uitstoot genieten nu nog van de welbekende verlaagde bijtelling, BPM vrijstelling én ontheffing van de wegenbelasting. En oh ja, ook nog wat fiscale voordelen zoals de Milieu Investeringsaftrek (MIA) voor elektrische auto’s en MIA én Vamil (willekeurige afschrijving milieu investering) voor waterstofauto’s. Maar laat ik die maar niet in deze blog uitleggen, want dan zijn we snel 500 tot 1.000 woorden verder.

De bijtelling is wel het onderwerp waar zakelijke rijders met een elektrische auto vaak op aangekeken worden. Ook al is je keuze voor een elektrische auto met de beste milieuvriendelijke bedoelingen genomen, je ontkomt er niet aan dat sommigen zeggen (of denken) dat je keuze fiscaal gedreven was. Maar het is ook niet gek dat je bij een milieuvriendelijke keuze óók gebruik maakt van een fiscaal voordeeltje.

De bijtellingskorting voor elektrische auto wordt uiteindelijk wel gelijk getrokken met die van brandstofauto’s. Dat houdt in dat je per 2026 ook voor een elektrische auto 22% bijtelling betaalt, maar dat betekent ook dat je er NU nog gebruik van kunt maken. Anno 2021 is de bijtelling voor elektrische auto’s 12% tot 40.000 euro. Is je auto duurder, dan betaal je voor elke euro boven de 40.000 euro 22% bijtelling. Per 2022 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s met 4% verhoogd en de grens van 40.000 euro verlaagd naar 35.000 euro. Maar wist je dat er ook nog diverse erg jonge, bijna nieuwe, elektrische auto’s zijn met een nog lagere bijtelling dan 12%?

Zo reed ik afgelopen weekend in een Nissan Leaf van december 2019 (4% bijtelling!) die amper ingereden was en nog als nieuw rook. Ondanks dat ik niet op zoek was naar een andere auto, zat ik deze Nissan toch serieus te overwegen. De gedachte van nog ruim 36 maanden 4% bijtelling maakte me hongerig. Uiteindelijk heb ik niet voor een andere auto gekozen, dus misschien is deze Leaf nog beschikbaar voor jou. Informeer bij bijvoorbeeld Lease-e naar hun nieuwe, maar ook zeer jong gebruikte aanbod van elektrische auto’s.

Een greep uit onze lease deals

Vanaf € 995 p/m excl. BTW
Audi E-tron 95kWh
8% bijtelling

ev 55 advanced edition plus quattro 300kW aut

Bekijk auto
Vanaf € 895 p/m excl. BTW
Audi E-tron 71kWh
8% bijtelling

ev 50 advanced edition quattro 230kW aut

Bekijk auto
Vanaf € 495 p/m excl. BTW
Aiways U5 63kWh
8% bijtelling

ev 140kW aut

Bekijk auto