Chinese EV merken zetten voet aan wal in de olierijke VAE

Chinese EV merken komen overal, zelfs in landen die letterlijk draaien op olie. De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is een land met 10 miljoen inwoners in het Midden-Oosten, het bestaat uit zeven emiraten, de belangrijkste zijn Abu Dhabi en Dubai. De economie is grotendeels afhankelijk van aardolie maar probeert te diversifiëren, onder andere met de bouwsector, industrie, en diensten.

De VAE is een aantrekkelijk land voor Chinese EV makers. De regering van de VAE voert een actief ondersteuningsbeleid, met als doel het aandeel elektrische voertuigen tegen 2050 te verhogen tot 50%. Om dat te bereiken wil de overheid onder andere het aantal laadstations fors uitbreiden en ondersteunt het opleidingen voor EV-technici.

Daarnaast zijn de handelsrelaties tussen China en de VAE heel goed. De VAE is een belangrijke regionale speler in China’s BRI project en eind 2023 werd de VAE lid van de BRICS, een club van opkomende landen mede-opgericht door China.

De automarkt is klein, met een verkoop van 277.525 auto’s in 2023, daarvan is ongeveer 10% elektrisch. De merken top-3 in 2023 was Toyota, Nissan en Mitsubishi. De eerste Chinese merken kwamen naar de VAE rond 2015, toen nog met benzine- en dieselmotoren, en de export van Chinese EV’s begon in 2023.

Welke Chinese merken verkopen EV’s in de VAE?

Op dit moment zijn zeker 15 Chinese merken actief in de VAE. De meeste verkopen een mix van benzineauto’s en EV’s. Zoals altijd werken de Chinezen samen met lokale partijen voor distributie, financiering en marketing.

BYD verkoopt EV’s en PHEV’s, waaronder de Atto 3, de Han en de Seal. De goedkoopste BYD’s, zoals de Dolphin en Seagull, zijn niet verkrijgbaar. BYD biedt veel financieringsopties aan, waaronder lease en koop op afbetaling.

Chery heeft benzineauto’s en de Tiggo 8 Pro PHEV in de aanbieding, en later dit jaar lanceert Chery de merken Omoda en Jaecoo, met een stortvloed aan EV’s, waaronder de Omoda 5 e-Qua en de Jaecoo 7 en 9.

Hongqi verkoopt benzineauto’s en EV’s. Het merk weet hoe het aandacht moet trekken: de enorme Hongqi E-HS9 SUV is in gebruik bij de politie van Dubai en Hongqi lokt klanten met speciale ramadan aanbiedingen.

Li Auto richtte zich eerst volledig op China, en de VEA is dan ook het eerste exportland wereldwijd voor het merk. De L9 PHEV SUV is al verkrijgbaar, en de L7 komt er aan.

Neta is relatief klein in China maar timmert internationaal hard aan de weg. Binnenkort begint de verkoop van de Neta S sedan en de Neta GT sportwagen. Verder gaat Neta als eerste Chinese automaker een assemblagefabriek openen in de VAE, die een hub moet worden voor markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Daarmee is het nog lang niet gedaan met de Chinese invasie in de VAE. Later dit jaar komt Xpeng met de G6 en de G9 SUV’s en Zeekr met de X en de 001. Zoals altijd: als Chinese merken een kans ruiken om nieuwe markten te veroveren komen ze allemaal tegelijk.

696 464 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)