Heb je een vraag of wil je vrijblijvend advies?
Wij helpen je graag verder!
085 - 444 49 40 info@lease-e.nlVind hier het antwoord op de meest gestelde vragen rondom elektrisch leasen.
Ja! Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ongeveer 40 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 32.300 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 53.100 kilo CO2. Bij de berekening is uitgegaan van de productie van de auto plus accu plus 220.000 kilometer rijden. Goed om te weten: er is gerekend met de huidige grijs-groene stroom die uit het stopcontact komt. Die stroom wordt de komende jaren steeds groener, waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Als je de auto altijd oplaadt met groene stroom dan kan dit percentage oplopen tot wel 70% minder CO2 uitstoot ten opzichte van een brandstofauto.
Ook als je nu in een benzineauto rijdt die nog goed is, heeft het voor het milieu zin om die in te wisselen voor een elektrische auto. Elke nieuwe elektrische auto die rondrijdt is beter voor het milieu dan een benzineauto. Koop je een elektrische auto, dan gaat iemand anders in jouw nog goede benzineauto rijden. Die vervangt daarmee waarschijnlijk een oudere, vervuilendere auto. Zo wordt het totaal aan auto’s dus schoner en zuiniger. Oude auto’s stoten in verhouding namelijk veel vervuilende stoffen uit. Daarom mogen oude dieselauto’s in steeds meer steden sommige gebieden niet meer in. Deze gebieden heten milieuzones.
Elektrisch rijden is ook beter voor de luchtkwaliteit in steden. Er komt namelijk geen fijnstof (PM10) en stikstofoxide (NOx) uit de uitlaat. Dat is een groot voordeel in de stad en langs drukke wegen, waar de luchtkwaliteit vaak slecht is. Ook komt er minder fijnstof vrij door slijtage van de remmen en banden bij elektrische auto’s. Fijnstof en stikstofoxiden zijn slecht voor je gezondheid en de natuur.
Bron: www.milieucentraal.nl
Als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijg je te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Je moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig. Voor elektrische auto’s, waterstofauto’s en zonnecelauto’s betaal je minder bijtelling. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Bereken jouw bijtelling eenvoudig met onze Bijtellingstool.
Nederland is een van de koplopers in Europa als het gaat om de laadinfrastructuur. Het laadnetwerk is de afgelopen jaren enorm gegroeid: in 2018 waren er zo’n 37.000 openbare laadpunten in Nederland en in 2021 zijn er al ruim 80.000 openbare laadpunten.
Op deze site is een overzicht te vinden van alle laadpunten in Nederland en andere Europese landen.
De afstand die je kan rijden met een elektrische auto wordt in de basis bepaald door 2 factoren:
Naast de capaciteit van de accu en het verbruik van de auto hebben ook het weer en het rijgedrag invloed op de actieradius. Accu’s werken het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. In de winter is het rijbereik dus lager dan in de zomer. Zelf heb je ook invloed op het bereik door je rijgedrag. Met snel optrekken, 130 rijden en de auto in de sportstand verbruik je beduidend meer energie dan als je rustig rijdt in de eco-stand en afremt op de motor.
De Europese Unie heeft een test ontworpen om het verbruik en bereik van elektrische auto’s te meten volgens één standaard: de WLTP-cyclus. Deze cijfers geven een goed beeld over het rijbereik van elektrische auto’s, al we zien wel dat het werkelijke bereik vaak iets lager uitvalt dan de WLTP actieradius.
Als je het bereik van een specifieke auto wilt weten kun je dat hier vinden.
In de berijdersapp en op de website is het noodnummer te vinden. Dit nummer wordt beantwoord door de noodlijn van de verzekeringsmaatschappij MS Amlin. De verzekeringsmaatschappij kan direct hulp inschakelen bij een noodsituatie.
Noodnummer bij een ongeval: +31 20 651 5989
Is er sprake van mechanische pech, bel dan het Lease-e pechhulpnummer: +31 592 390 044
Bij Lease-e streven wij er naar dat jij meer dan tevreden klant bent en zorgeloos kan genieten van jouw private leaseauto. Dit kan niet zonder open te staan voor feedback, tips en verbeteringen. Heb je een klacht? Laat het ons weten, dan gaan we op zoek naar een oplossing.
Hoe dien je een klacht in?
Je kunt een klacht op de volgende manier aan ons doorgeven: stuur een e-mail naar klachten@lease-e.nl met als onderwerp: klacht. Vermeld duidelijk je contactgegevens (naam, telefoonnummer, kenteken en e-mailadres), zodat we je goed kunnen bereiken.
Wat doen we met je klacht?
Wij zullen binnen 3 werkdagen een ontvangstbevestiging sturen. Soms kunnen we je klacht meteen oplossen. Lukt dat niet meteen, dan overleggen we intern met de betrokken afdelingen over een oplossing. Je krijgt binnen 14 werkdagen een inhoudelijke reactie op je klacht.
Niet tevreden met onze reactie
Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Private Lease om je klacht voor te leggen aan deze onafhankelijke commissie. Meer informatie over deze commissie vind je op de website van de Geschillencommissie Private Lease.
De leaseprijs van een private lease contract is inclusief:
Dit is een schade waar de tegenpartij niet bekend is of waar de tegenpartij niet aansprakelijk is.
Schadebedrag lager of hoger dan het eigen risico?
Indien het schadebedrag lager is dan het eigen risico wordt dit lagere bedrag doorbelast. Indien het schadebedrag hoger is dan het eigen risico betaal je het volledige eigen risico bedrag.
BKR staat voor Stichting BKR (Bureau Krediet Registratie). Financiële dienstverleners zoals banken en leasemaatschappijen zijn wettelijk verplicht om op één centraal punt – bij het BKR – alle financiële verplichtingen én betalingsachterstanden te melden. Dat voorkomt dat mensen teveel lenen en betalingsproblemen krijgen.
Als je bij ons een private lease contract aangaat, wordt dit geregistreerd bij Stichting BKR onder de code OA (Operational Autolease). Private lease bestaat uit twee componenten: een financiële- en een service component (voor belasting, onderhoud, reparatie en verzekeringen). Uitsluitend het financiële component wordt geregistreerd Er geldt altijd een vaste afslag van 35% voor servicekosten. Het geregistreerde bedrag bedraagt 65% van de totaalsom. Hier volgt een voorbeeldberekening:
Als je bijvoorbeeld een contract voor private lease aangaat van 48 maanden met een maandtermijn van 400 euro wordt bij BKR geregistreerd: 48 x 400 x 65% = 12.480 euro.
Je kunt aan het einde van de looptijd van jouw leasecontract een verklaring over het schadeverloop aanvragen bij Lease-e. Je kunt dit doen door een mail met het verzoek voor een verklaring schadeverloop te sturen naar privatelease@lease-e.nl te sturen onder vermelding van jouw naam/geboortedatum en kenteken.
De leaseovereenkomst kan tussentijds opgezegd worden, op zijn vroegst tegen de eerste dag van het tweede jaar van de leaseperiode (artikel 46 van de Keurmerk Voorwaarden). Er geldt een opzegtermijn van één maand. De opzegging kan per e-mail verzonden worden naar: privatelease@lease-e.nl. In de opzegging dient het kenteken, de datum waarop je het contract wilt beëindigen en de kilometerstand te worden opgenomen.
Hoe wordt de hoogte van de opzeggingsvergoeding bepaalt bij opzegging na het eerste jaar?
De opzeggingsvergoeding bedraagt 40% van het totaalbedrag aan resterende leasetermijnen.
Vaste opzegginsvergoeding / rekenvoorbeeld
Het leasecontract heeft een looptijd van 48 maanden en het leasebedrag is € 300,- per maand. De klant wil het contract na 36 maanden opzeggen. Dus 12 maanden eerder.
De vaste opzeggingsvergoeding bedraagt 40% van de 12 maanden die de klant nog had moeten betalen.
Dit berekenen wij als volgt:
12 x € 300 = € 3600,-
40% van € 3600,- = € 1440,-
De vaste opzeggingsvergoeding zou in dit voorbeeld € 1440,- bedragen. Echter geldt voor de opzeggingsvergoeding een maximum. De vaste opzeggingsvergoeding mag niet hoger zijn dan wat de klant betaald zou hebben als hij/zij aan het begin van het contract de kortere looptijd had gekozen.
Maximum aan opzeggingsvergoeding / rekenvoorbeeld
De maximale opzegvergoeding is het verschil tussen de maandbedragen die de klant heeft betaald en de maandbedragen die de klant zou moeten betalen als deze direct een contract voor een kortere looptijd was aangegaan. Als de klant bij de start van het contract had gekozen voor de looptijd van 36 maanden (ipv 48 maanden) was het leasebedrag € 330 per maand geweest ipv € 300. Het verschil is € 30 per maand.
De maximale opzeggingsvergoeding is in dit geval 36 maanden x € 30 = € 1080,-
In dit voorbeeld betaalt de klant het maximum bedrag van € 1080,- ipv de vaste opzeggingsvergoeding van € 1440,-.
Je betaalt een eigen bijdrage (eigen risico) bij een niet verhaalbare schade. Het eigen bijdrage bedrag is € 500 per schade. Dit bedrag kan optioneel verlaagd worden naar € 300. De hoogte van de eigen bijdrage staat ook in het leasecontract.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Neem contact opU gebruikt een sterk verouderde internetbrowser.
Werk uw huidige browser bij naar de laatste versie. Update mijn browser nu