Volkswagen ID.7 Review: Comfortabel en degelijk, maar ook prijzig

Om software-issues te voorkomen, heeft Volkswagen de tijd genomen voor de lancering van de ID.7. En dat heeft geholpen; de ID.7 is een prettige allrounder met weliswaar een (vooralsnog) stevige prijs, maar met een fijn comfortabel rijkarakter.

Bijna vijf meter lang

Goed, eerst dan even die prijs. De introductieversie, Pro Business genaamd, kost 63.990,- euro. Wat koop je allemaal voor een dergelijk bedrag? Zeekr heeft daar voor een 001 met dik 500 pk, vierwielaandrijving en een 100 kWh accu, Nio een hippe ET5 inclusief 75 kWh accu en voor degene met een voorliefde voor Duitse producten: BMW levert voor ongeveer hetzelfde bedrag een i4 eDrive40 met grotere accu dan de Volkswagen (vooralsnog) heeft. Feit is dat de ID.7 een lel van auto is, 4,94 meter lang. Da’s zo beetje even veel lengte als de Mercedes EQE en richting het formaat van de BMW i5. Volkswagen ziet de ID.7 graag vergeleken worden met die twee premium Zuid-Duitsers, maar da’s een trede te hoog. Neemt niet weg dat de ID.7 weldegelijk een prettige auto is, goed en doordacht ontwikkeld. Weet bovendien dat er minder kostbare versies volgen. Vrij spoedig zelfs. Het ID.7-programma zal op termijn bestaan uit een GTX, de versie dus met flink meer vermogen en twee elektromotoren en vierwielaandrijving, voorts volgt halverwege 2024 de Tourer, een kloeke stationwagen in de stijl van de Volkswagen Passat. Ook komt er een versie met 86 kWh accu en later ook een instapmodel met een accu van om en nabij de 60 kWh.

Stukken beter afgewerkt dan de eerste ID’s

Volkswagen heeft karrevrachten kritiek gekregen in de media over het multimediasysteem in de eerste modellen uit de ID-range. Het zou allemaal niet handzaam te bedienen zijn. Persoonlijk vond ik het wel iets meevallen. Zeker er zijn systemen die intuïtiever werken, maar er is ook zat auto-infotainment dat minder fijn functioneert. Maar goed, alles wat Volkswagen doet, lijkt wel onder een vergrootglas te liggen. En feit is dat het merk Volkswagen al decennia degelijke producten levert met een groots gebruiksgemak. Nu dan, dat is in de ID.7 zeker ook het geval. Je kunt praten tegen het systeem om zaken uitgevoerd te krijgen, maar de menustructuur van het infotainment werkt ook meer dan prima. Alles is groot en helder afgebeeld. Het gehele afwerkingsniveau van het interieur is sowieso voor elkaar, en zeker flink beter dan het niveau van de eerste ID.3. Zeker als je gaat voor de optionele ergonomisch gevormde stoelen, dan zit je heerlijk achter het stuur. Leuk bedacht is de airco die weet als de bestuurder in de buurt en dan vast met koelen kan starten, nog voor er personen in de ID.7 zitten.

De ID.7 is een zogenaamde liftback

Ruim is de ID.7 sowieso, wat ook vrijwel niet anders kan. De auto meet 4,95 meter aan lengte en heeft de accu in de bodem verwerkt. Wat rest is een partij bewegingsruimte die een taxibedrijf waarschijnlijk goed op waarde kan schatten. Bekijk je de ID.7 van de zijkant dan lijkt er een echte sedan te staan, toch loopt de achterklep door tot in het dak. Feitelijk is dus sprake van een zogenaamde liftback. En da’s best apart, zoveel middenklassers van dit carrosserietype zijn er niet. De Tourer komt halverwege volgend jaar, gaat een paar duizend euro meer kosten in vergelijkbare uitvoering. Overigens zou de ID.7 station tot voor kort Variant hebben geheten, maar de Duitsers realiseerde zich net op tijd dat Variant een behoorlijk traditionele naam is. En de ID-range staat voor vernieuwing, dus moest er een nieuwe naam komen. Het is dan ook niet zo maar de elektrische opvolger van de conventionele Passat. Er komt een moment dat die Passat uit het leveringsprogramma verdwijnt, of dat de complete ID-range wordt opgevolgd door modellen met echte namen. Wie zal het zeggen? Vooralsnog kun je bij Volkswagen terecht voor een Passat, en vanaf eind november dus ook voor de ID.7.

Geen standaard warmtepomp

Volkswagen start met de Business Pro, een flink uitgeruste versie, waar echter standaard een warmtepomp in ontbreekt. Die warmte-unit kost 1100,- euro extra. De reden dat Volkswagen deze pomp niet in de standaard uitrusting opneemt, heeft te maken met het feit dat sommigen klanten hun auto binnen stallen, en deze pomp dan (deels) minder noodzakelijk is. Frappant is verder dat je extra airbags kunt bestellen; gordijn airbags. En heb je nog meer financiële mogelijkheden, pak dan ook het pakketje waar het Harman Kardon geluidssetje in zit; klinkt lekker hoor.

Het scherpste mes in de lade

Voorlopig laden alle ID.7’s op maximaal 170 kW aan een snellader, de versie met 86 kWh accu haalt 200 kW. Inzake range lijkt Volkswagen over enige bescheidenheid te beschikken – ze leren het wel… De testauto had een opgegeven actieradius van 599 kilometer, wat in de praktijk zo rond de 500 kilometer zal zijn, als je althans niet keihard gaat trappen. Niet dat de ID.7 daar daadwerkelijk toe uitnodigt. Zijn maximale vermogen van 286 pk is ruim voldoende, maar ook weer niet dusdanig imponerend als bij sommige van die nieuwe Chinezen. Het afrolcomfort ligt op een mooi niveau, de veer/demping combinatie weet het wagengewicht van ruim twee ton prima te verbloemen. Eveneens prettig is de besturing; niet zo licht gelukkig. Zo’n overmatig bekrachtigde besturing ervaren we tegenwoordig best vaak bij elektrische auto’s. Kortom, een prettig rijdende auto. Eigenlijk kun je de ID.7 nog het best omschrijven als een echte Volkswagen. En Volkswagen’s zijn qua prijsvoering nimmer het scherpste mes in de lade geweest.

Tekst: Werner Budding

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

1300 732 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)