Xpeng X9 is een 5.3-meter lange MPV voor 46.000 euro

De Chinese MPV markt groeit als een gekke. Dat komt door traditie en stijgende inkomens. In China is het normaal dat grootouders inwonen bij een gezin, meestal van vaderskant. Onder het één-kind beleid bestond zo’n gezin uit vijf personen, en dat paste net in de auto. Sinds het beleid is losgelaten zijn Chinese gezinnen groter, met twee of drie kinderen. Dan is een gewone auto niet groot genoeg meer. Daar komt bij dat het gemiddelde inkomen stijgt, dus gezinnen kunnen meer besteden aan luxe. Tot een paar jaar terug waren deze ‘extended families’ aangewezen op relatief simpele benzineauto’s zoals de Buick GL8 of de Honda Odyssey.

Elektrische MPV’s

Met de komst van nieuwe EV-makers is de MPV-markt opengegooid. Een plat EV-platform leent zich uitstekend voor een MPV, alles tussen de motoren is ruimte en er is geen grens aan het formaat. Daar maken de EV-bedrijven maximaal gebruik van. Het afgelopen jaar werd iedere maand wel een nieuwe elektrische MPV onthuld, de één nog groter dan de ander. Daaronder ook de nieuwe Xpeng X9, die net op de Chinese markt is gekomen.

De zeven-zit X9 is de eerste MPV van het merk. Het ontwerp is meer bijzonder dan mooi; gestroomlijnd, met scherpe vouwen, en met schuifdeuren aan beide kanten. De X9 is vooral groot: 5.3 meter lang, 2 meter breed, 1.8 meter hoog, met een wielbasis van 3.2 meter. Passagiers hebben uitklaptafeltjes, een 21-inch scherm tegen de verveling, een koelkast, en een ‘Xopera’ audiosysteem met 23 speakers.

Veel auto voor weinig geld

Xpeng verkoopt twee versies: een voorwielaandrijver met 320 pk en 450 Nm, deze sprint in 7.7 seconden naar de 100. Maar stoere papa’s gaan voor de AWD-versie met twee motoren: 503 pk en 640 Nm, 0-100 in 5.7 seconden. Het basismodel heeft een LFP-accu van 84.5 kWh en een bereik van 610 kilometer, het topmodel heeft een dikke 101.5 kWh lithium-ion accu voor 702 kilometer. Indrukwekkend, en dat is ook de prijs: De voorwielaandrijver is te koop voor 46.000 euro en het top-AWD model kost 53.000 euro.

Maar Xpeng heeft de markt niet voor zichzelf. De X9 concurreert met auto’s als de Zeekr 009 en Denza D9. De komende tijd komt er veel concurrentie bij, van Li Auto, Dongfeng, en LEVC. Zolang de MPV-markt blijft bloeien blijft het aanbod groeien!

Tekst: Tycho de Feijter

696 475 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)