Volvo EX30: Met deze elektrische cross-over SUV willen de Zweden een betaalbaar volumemodel lanceren

Volvo EX30 teaser

Volvo is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe elektrische cross-over SUV. Op 7 juni zal men namelijk de Volvo EX30 onthullen, een compacte SUV die naar verwachting een veel scherper prijskaartje krijgt dan de grotere Volvo XC40 en zijn technische basis met elektrische modellen van Smart en Zeekr deelt.

Compacter en goedkoper

In de wereld van elektrische auto’s is er een groeiende vraag naar modellen die zowel praktisch als efficiënt zijn, met name voor stedelijke omgevingen. Ook is er een grote vraag naar betaalbare elektrische modellen. De Volvo EX30 lijkt speciaal te zijn ontworpen om aan deze behoeften te voldoen.

Met zijn compactere afmetingen in vergelijking met de grotere XC40, biedt de EX30 niet alleen een wendbaardere en gemakkelijker te manoeuvreren elektrische auto voor stadsbewoners en forenzen. Hij zal naar verwachting ook een veel scherpere prijs dan de Volvo C40 en XC40 krijgen. Daardoor zou dit een echt volumemodel moeten worden.

Het kleinere formaat van de EX30 betekent niet alleen dat het gemakkelijker te parkeren is op krappe stedelijke parkeerplaatsen, maar het kan ook bijdragen aan een lichter gewicht en een efficiëntere energieconsumptie. Terwijl de exacte afmetingen van de EX30 nog moeten worden onthuld, kunnen we verwachten dat het model zich richt op het bieden van een goede balans tussen ruimte, comfort en wendbaarheid voor zowel bestuurder als passagiers.

Verwachte prestaties en specificaties

De Volvo EX30 wordt gebouwd op het SEA-platform voor elektrische auto’s van het Volvo-moederbedrijf Geely. Dit platform wordt ook gebruikt voor de Smart #1, #3 en Zeekr X. Hoewel de exacte specificaties van de Volvo EX30 pas bekend zullen zijn na de officiële onthulling, geven de overeenkomsten met de Smart #1, Smart #3 en Zeekr X een goed idee van wat we kunnen verwachten.

De Smart #1, bijvoorbeeld, heeft een actieradius van 440 kilometer en is uitgerust met een elektromotor die 170 kW produceert. De Zeekr X beschikt over een 66 kWh-accu en aandrijflijnen met 200 kW en 315 kW. We zouden daarom mogen verwachten dat het instapmodel van de EX30 een elektromotor op de achteras zal hebben met een vermogen van 170 à 200 kW welke wordt gecombineerd met een 66 kWh-accu die een actieradius van ruim 400 kilometer biedt. Wat betreft het opladen zou de Volvo EX30 DC-snelladen met een snelheid tot 150 kW mogelijk moeten maken, en AC-laden met 11 kW of optioneel 22 kW.

Design en veiligheid

Naast de prestaties en efficiëntie, staat Volvo bekend om zijn aandacht voor design en veiligheid. De EX30 zal ongetwijfeld het kenmerkende Scandinavische ontwerp van Volvo volgen, met strakke lijnen en een minimalistische esthetiek. Daarnaast kunnen we verwachten dat de EX30 is uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en rijhulpsystemen die typisch zijn voor Volvo-modellen.

Helaas laten de teasers die Volvo vrijgeeft, nog bar weinig te zien van de EX30. Gelukkig zijn er ook nog wat patentfoto’s, die heel wat meer duidelijk maken. Daarop is wat beter te zien wat we van het kleinere broertje/zusje van de C40 en XC40 mogen verwachten.

Houd e-Drivers.com in de gaten voor meer informatie over de prijsstelling en beschikbaarheid van de Volvo EX30, waarover wij direct na de officiële onthulling op 7 juni meer bekend maken.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)