Volkswagen ID.7 Tourer: veelbelovende elektrische stationwagen

Volkswagen ID.7 Tourer

Waar je vroeger maar een heel beperkte keuze had, als je een elektrische auto mocht uitzoeken, kun je nu alle kanten op. Er zijn nu niet alleen SUV’s maar ook cross-overs, hatchbacks, coupés, sedans en stationwagens. Wat die stationwagens betreft, was MG de eerste. Er volgen er nu meer, waaronder de Volkswagen ID.7 Tourer.

Elektrische stationwagens

De MG5, want dat is die elektrische stationwagen van MG, krijgt binnenkort trouwens concurrentie in de vorm van de Peugeot e-308 SW en de Opel Astra Sports Tourer Electric. In een veel hoger segment is er nog de uiterst fraaie Nio ET5 Touring. Dat is overigens meer een shooting brake. Maar er komt nog een elektrische stationwagen in dat segment aan, de Volkswagen ID.7 Tourer. Qua wielbasis een fractie groter dan de Nio, en qua binnenruimte waarschijnlijk nóg iets groter.

Volkswagen ID.7 Tourer

Even groot als de sedan

Omdat Volkswagen ons alleen trakteerde op een tweetal foto’s en bijzonder weinig informatie hebben we aan de hand van het zijaanzicht de lengte van de Tourer en de gewone ID.7 sedan vergeleken. Die zijn nagenoeg even lang, zodat de VW ID.7 Tour een wielbasis van 2,97 meter heeft en ongeveer 4,96 meter lang wordt. Uiteraard beschikt hij ook over vijf zitplaatsen. Verder heeft Volkswagen ook vermeld dat de ID.7 Tourer een bagagevolume van maximaal 545 liter heeft, en met neergeklapte achterbank 1.714 liter. Daarmee is de bagageruimte (onder de hoedenplank) overigens behoorlijk wat kleiner dan die van de laatste generatie van de Passat Variant.

Andere naam

Nu we het toch over de Passat Variant hebben: het zal je opgevallen zijn dat de stationwagen van de ID.7 ‘Tourer’ gaat heten. Volkswagen heeft dus besloten om bij de ID-modellen een nieuwe naamvoering door te voeren. De bestelbus heet al ‘Buzz’ in plaats van Transporter, en een stationwagen gaat dus ‘Tourer’ heten. We mogen overigens verwachten dat dit de enige stationwagen in de ID-serie gaat worden. Tenzij er natuurlijk een VW ID.3 Tourer op de proppen komt maar daar is voorlopig geen sprake van.

Lengte VW ID.7 sedan en Tourer vergeleken

Aandrijving en actieradius

De verwachting is dat het model zal worden uitgerust met dezelfde accu als de sedan, dus met een capaciteit van 77 kWh. Dat zal ook voor de elektromotor het geval zijn. Die heeft dan een vermogen van 210 kW (286 pk. Volkswagen schat de actieradius op 580 kilometer, enige tientallen kilometers minder dan de sedan. Het ontwerp van de Tourer is weliswaar bijzonder gestroomlijnd, met een Cw-waarde van 0,242. Maar die is iets hoger aan die van de ID.7 sedan, wat dus resulteert in een iets kleinere actieradius. Dit laat ook goed zien hoe belangrijk aerodynamica voor de actieradius is. Net als bij de sedan zal de laadsnelheid aan de DC-lader maximaal 175 kW zijn, waarmee de accu in ongeveer 30 minuten tot 80% kan worden opgeladen.

Hoewel de exacte datum van de marktintroductie nog niet bekend is, verwachten we (met enig enthousiasme) dat de ID.7 Tourer in het eerste kwartaal van volgend jaar in de showrooms zal verschijnen.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)