Busje komt zo. Het zal toch niet?

Busje komt zo; column die protesteert tegen de komst van de minibusjes.

Gaat het werkelijk gebeuren? Het zal wel aan mijn smaak liggen, maar wat er de laatste tijd in China wordt geïntroduceerd en deze kant op lijkt te komen, is niet iets waar ik vrolijk van word. En dat terwijl de Chinese automerken de laatste tijd ook steeds mooiere en geavanceerdere auto’s op de markt brengen.

Gevalletje geldingsdrang

Ik zal maar met de deur in huis vallen. Om de één of andere reden zijn de SUV’s steeds populairder geworden. Het begon in de tijd dat ze nog wat stoerder waren. Toen waren het vooral mannen die voor zo’n auto kozen. Daar kan ik van alles over zeggen maar laat ik dat maar niet doen, ik vat het wel samen als een ‘gevalletje geldingsdrang’.

Niet veel later volgden de dames die, steevast getooid met megagrote zonnebril, Gucci-tasje en keffertje, met hun full-size SUV naar de tennisbaan en schoonheidssalon stoven en totaal niet in de gaten leken te hebben dat je met een auto van zo’n bovengemiddeld formaat iets meer ruimte nodig hebt om fietsers te passeren, en dat die strepen rond de parkeervlakken wel degelijk een doel hebben.

Helaas wil tegenwoordig bijna iedereen in zo’n dikke bak rijden en de fabrikanten springen er vol op in. In de EU is meer de helft van de nieuw verkochte auto’s een SUV. Dat is in een tijd waarin we terdege op het klimaat moeten letten, helemaal niet handig. Ze zijn nodeloos groot, zwaar en krachtig. Er zijn extra grondstoffen en energie nodig om ze te bouwen, ze nemen meer plek in en gebruiken ook meer brandstof en energie. En waarom wil iedereen zo’n ‘dikke bak’?

Het lijkt makkelijker, maar is het niet

Ik snap het best wel hoor. Als jij volop in de groei van je carrière zit wil je graag laten zien dat het je financieel voor de wind zit. Daar komt het gevalletje geldingsdrang weer. En op je oude dag – vooral oudere automobilisten kiezen voor SUV’s – is het in- en uitstappen een stuk makkelijker als je in een wat hogere auto rijdt. En het rijden is ook een stukje overzichtelijker. Het voelt ook gewoon veiliger, als je wat hoger zit.

Maar als ik kijk hoeveel van die boomers de grootste moeite hebben om hun RAV4, Qashqai, Tiguan, GLC, Sportage, Q5, Kuga, CX5 of XC40 netjes te parkeren of om rechtsaf te slaan zonder extra ruim in te sturen, dan vraag ik me af of die mensen zich niet beter in een kleinere auto in het verkeer kunnen begeven.

Het rijden in een SUV heeft zijn voordelen, maar het vereist ook iets meer aandacht (en rijkunst). Het lijkt makkelijker, maar is het lang niet altijd.

Downsizen? Ben je mal!

Maar dat terzijde. Het gaat me namelijk niet om het feit dat we, nu ons klimaat vereist dat we rustig aan doen met energie en de steden voller en voller raken, vergeten dat we moeten downsizen. Maar nee, ben je gek joh, we willen geen zuinige hatchback uit het A-segment. We hebben het geld voor een grote bak en dan doen we dat ook. Mijn broer en zwager lopen ook met zo’n ding te pochen en dan kunnen wij natuurlijk niet achterblijven. Ook als die auto eigenlijk te groot is om er lekker mee te manoeuvreren, en in verhouding veel brandstof gebruikt. Ook als we in ons ‘appartement op stand’ midden in het centrum wonen en we alles op loopafstand hebben. Ook als de parkeergarage van ons appartementengebouw bijna uit zijn voegen barst van de dikke auto’s en we daar alleen met hulp van de 360 graden camera’s durven te parkeren.

En niemand staat er echt bij stil

Niemand die er stil bij staat dat die auto’s, die we nu kopen en vervolgens nog een jaar of vijftien tot twintig rond blijven rijden, de pest voor ons klimaat zijn. Niemand die er stil bij staat dat je ook ene kleinere, zuinigere auto kunt kopen die misschien iets minder comfortabel is, maar wél handzamer en daardoor prettiger rijdt. En niemand die er stil bij staat dat zo’n kleinere auto veel beter voor ons klimaat is. En dat het misschien wel beter is, als je toch zo weinig rijdt, om helemaal geen auto te kopen en dat je je ook bij een deelautoplatform aan kunt sluiten.

Niet alleen beter voor het milieu, maar ook veel goedkoper. Van het geld dat je daarmee bespaart kun je heel wat cappuccino’s met havermelk en een worteltaartaartje bij dat leuke koffietentje op het pleintje nuttigen.

Om mijn betoog – tevens mijn allerlaatste artikel op e-Drivers.com – een logisch vervolg te geven: ik ben heel blij dat er een aantal leuke compacte elektrische SUV’s in het ‘premium’ segment op de markt komt, zoals de Volvo EX30, Smart #1 en Mini Countryman. Niet alleen omdat die elektrisch zijn, maar ook omdat die laten zien dat er genoeg compacte, zuinige auto’s zijn waarmee je wat kunt downsizen zonder jouw ‘financieel succesvolle’ imago meteen door het putje te spoelen, en waarin je nog steeds redelijk hoog zit.

Daarnaast ben ik ook heel blij dat er in het zakelijke segment steeds meer elektrische sedans en lage SUV-coupés op de markt komen. Die auto’s rijden relatief veel kilometers en besparen dankzij hun stroomlijn heel wat energie. De komst van bijvoorbeeld de VW ID.7 is wat dat betreft echt een zegen.

En dan komen nu die verd#mde busjes

Maar helaas zie ik ook een nieuwe trend vanuit China komen: de busjes en minivans. Had ik goede hoop dat er over een tijdje eindelijk een einde komt aan die niet aflatende vraag naar die energieverspillende SUV’s, komen daar die verd#mde busjes voor in de plaats. Minstens zo groot, log en hoog als SUV’s, dus minstens zo slecht voor het milieu.

Denk dus alsjeblieft goed na voor je zo’n busje koopt. Het lijkt heel handig hoor, voor het geval jouw zoon met zijn voetbalteam ‘uit’ moet spelen. Maar ze spelen maar om de week uit, het seizoen duurt amper meer dan een half jaar en je hoeft ook niet iedere keer te rijden. Het resultaat is wel dat je meer dan negentig procent van jouw kilometers in een voertuig aflegt dat veel meer energie gebruikt dan nodig is. En ook een stuk minder prettig rijdt.

Kies daarom liever een mooie elektrische sedan, coupé of GT, als je veel kilometers maakt. Of een kleinere auto. Maar in ieder geval eentje die niet alleen lekker rijdt maar ook écht zuinig is. En daarmee wens ik jou heel veel veilige, prettige en uitstootvrije kilometers!

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)