Tesla’s $25.000-auto: realiteit, of een herhaling van beloften?

Tesla $25.000 auto artist impression AI/Bas van der Weerd

– Column door Bas van der Weerd –

Na de zoveelste niet nagekomen belofte is er steeds meer twijfel of Tesla’s veel beloofde $25.000 auto ooit het daglicht zal zien. Tijdens een bezoek aan Gigafactory Berlin heeft Elon Musk de geruchtenmolen opnieuw gevoed door te beweren dat deze betaalbare Tesla in de Gigafactory Berlin zal worden geproduceerd.

Herhaling van belofte

Elon Musk’s belofte van een betaalbare Tesla is bijna een terugkerend thema geworden. Deskundigen en consumenten vroegen zich af of het niet meer dan een lokkertje was in de strategie van het bedrijf. Maar met de laatste uitspraken van Musk tijdens zijn bezoek aan Berlijn lijkt de twijfel toch plaats te maken voor hernieuwde interesse.

De aankondiging van Musk komt op een moment dat het geloof in de realisatie van een dergelijke auto tanende was. De vraag is nu of deze recente toezegging echt een keerpunt betekent of slechts een herhaling van zetten is. Daarom kijkt men in Berlijn met een mengeling van hoop en voorzichtigheid naar de toekomstplannen van Tesla.

Gigafactory Berlijn

In strategisch opzicht is de keuze voor de Gigafactory Berlijn als productielocatie ronduit interessant. De fabriek, die bekendstaat om zijn geavanceerde productietechnieken, zou de perfecte plek kunnen zijn om de belofte van een betaalbare Tesla waar te maken. De meeste vraag naar zo’n betaalbare elektrische auto komt bovendien vooral uit de Europese markt.

Als Tesla slaagt in het waarmaken van deze belofte, kan dit grote gevolgen hebben voor de markt. Het zou de deur kunnen openen naar een nieuw segment van consumenten die elektrisch rijden voorheen te kostbaar vonden. Natuurlijk, er zijn al meerdere betaalbare elektrische auto’s. De Dacia Spring bijvoorbeeld, die allang in productie is, en de recent onthulde Citroën ë-C3. Maar eigenlijk wacht de markt op een iets grotere en meer volwassen auto. De specificaties van een Tesla maar dan net zo groot als een VW Golf, zeg maar, en dan dus voor ongeveer 25 mille.

Alleen maar meer vragen

Of Tesla die verwachtingen kan waarmaken is natuurlijk de vraag. Natuurlijk, de prijzen van accupakketten dalen nu, en zelfs sneller dan verwacht. Ook het feit dat het Amerikaanse bedrijf in korte tijd een enorme ervaring in de massaproductie van elektrische auto’s heeft opgedaan, is belangrijk.

Maar toch, misschien verwachten we gewoon te veel van Tesla. Maar dat is toch echt iets wat Musk met zijn vage en loze beloften over zichzelf heeft afgeroepen. En zo hebben we na de recente uitlatingen van Musk zelfs nog meer vragen dan ooit.

  • Komt die $25.000 Tesla er inderdaad binnen afzienbare tijd?
  • Wordt die 25.000-dollar (euro) auto daadwerkelijk in Gigafactory Berlin gebouwd?
  • Hoe ziet die goedkope Tesla er uit (niet zoals de door AI gemaakte impressie bovenaan) en wat zijn de specificaties?
  • Kan die goedkope elektrische auto van Tesla, zoals eerder verwacht, de markt inderdaad flink opschudden?

In ieder geval is de zoveelste aankondiging van een $25.000 Tesla ook de zoveelste test voor de geloofwaardigheid van het bedrijf en zijn visionaire leider. En met iedere nieuwe vage uitspraak of tweet zaagt Musk weer aan de pijlers van zijn geloofwaardigheid. Bizar dat iemand die verantwoordelijk is voor bedrijven die miljarden waard zijn, het kan maken om er zo nu en dan dingen uit te flappen die hij eigenlijk niet waar kan maken. Het succes of falen van die $25.000-auto zal immers niet alleen Elon Musk’s reputatie beïnvloeden, maar ook de geloofwaardigheid van Tesla.

Daarom is het interessant om te weten of die laatste belofte vervuld zal worden, of een is echo van eerdere, onvervulde beloftes. Vol verwarring klopt ons hart, zullen we maar zeggen.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)