Tesla Cybertruck eindelijk in productie, maar wat moeten wij ermee?

Tesla Cybertruck in productie, column

Tesla kondigde onlangs zomaar de productiestart van de langverwachte Cybertruck aan. Dit imposante voertuig, dat veel aandacht op zich vestigde vanwege zijn futuristische ontwerp en indrukwekkende specificaties, wordt in kleine aantallen gebouwd. De vraag is: wat moeten wij, in Europa, met deze Amerikaanse gigant?

Nee, niet bepaald doorsnee

De Cybertruck is geen doorsnee voertuig. Het ontwerp is wat je noemt onconventioneel, met een hoekig, bijna industrieel uiterlijk dat direct in het oog springt. Hij is ontegenzeggelijk imposant maar verder weet ik niet wat ik ervan moet zeggen. Ergens vind ik hem spuuglelijk maar aan de andere kant heb ik bewondering voor het feit dat Tesla met de Cybertruck laat zien dat een pick-up er niet als een pick-up uit hoeft te zien om een pick-up te zijn. Een uitdaging voor de legendarische duck test (If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck). Waarom komt in mijn hoofd nu ook opeens het woord Cyberduck op? 😉

Je moet het lef maar hebben

Daarnaast is het natuurlijk bewonderenswaardig dat men een voertuig een dergelijke buitenissige proporties op de markt durft te zetten én ook weet te verkopen. Het aantal reserveringen is immers immens (binnen een paar weken na de onthullen stond de teller op een half miljoen, meen ik me te herinneren?). Met zijn ongekende snelheid, kracht en actieradius zet het nieuwe maatstaven voor elektrische pick-ups. En dan heb ik het nog niet eens over de massieve RVS-carrosserie en kogelvrije ramen.

Tesla Cybertruck in productie, column

De eerste reacties van consumenten en experts zijn uiteraard uiterst gemengd. Sommigen prijzen de innovatieve kenmerken en indrukwekkende prestaties, terwijl anderen kritisch zijn over het ontwerp en de praktische bruikbaarheid. De marktacceptatie is nog onduidelijk, duidelijk is wel dat de Cybertruck een specifieke doelgroep zal aanspreken.

Voorlopig mondjesmaat

De vraag is natuurlijk hoeveel van die half miljoen reserveringen daadwerkelijk in een concrete bestelling worden omgezet. Maar daar hoeft Tesla zich nu nog niet echt druk om te maken. De productie is dan wel gestart en de eerste leveringen zijn zelfs een feit. Een belangrijk moment voor Tesla, maar de Cybertruck vormt wel een enorme uitdaging voor de productiecapaciteit voor de Amerikaanse autofabrikant. Daarom bouwt men hem voorlopig in heel kleine aantallen. Men heeft ongetwijfeld ambitieuzere doelstellingen maar voorlopig kan Tesla slechts enkele tientallen mensen per week blij maken met hun nieuwe Cybertruck.

Volstrekt niet interessant – voor Europa althans

Heel knap dus, dat de vraag naar de Cybertruck zo groot is. Dat zal hier, in Europa, echter heel anders zijn. Er zijn hier immers niet veel mensen die behoefte hebben aan een ongeveer drie ton wegend voertuig van meer dan 5,5 meter lang en 2,2 meter breed. Inderdaad, hij is iets groter dan bijvoorbeeld de kortste versie van de Fiat Ducato, die in de categorie grote bestelwagens valt. Een buitenformaat PC Hooft-tractor dus. En gezien het gewicht is het benodigde rijbewijs ook een dingetje.

Gelukkig maar

Wat dat betreft is het misschien maar goed dat de Cybertruck niet aan de Europese veiligheidsnormen voldoet, waardoor hij hier ook niet beschikbaar zal zijn. Daarnaast is de vraag naar pick-up trucks in Europa ook relatief klein. Terwijl het voertuig in Amerika wellicht (of waarschijnlijk) een succes wordt, lijkt het voor Europa een brug te ver.

De toekomst zal uitwijzen hoe de Cybertruck inderdaad wereldwijd een succes wordt, en of Tesla inderdaad ooit nog eens met een andere pick-up voor de Europese markt komt. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten, al was het alleen maar omdat dit kolossale voertuig, waarvoor een flinke hoeveelheid grondstoffen gebruikt wordt, totaal niet strookt met het zuinige en klimaatneutrale imago wat bij elektrisch rijden hoort. Aan de andere kant, zo’n ritje door deze prachtige natuur zou ik zeker niet afslaan. 😉

Tesla Cybertruck in productie, rijdt door rivier

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)