Politie start met aanbesteding elektrische politieauto’s

Ook de Nederlandse politie moet uiteraard de stap naar duurzame mobiliteit zetten. Men streeft ernaar om van 2025 tot en met 2031 jaarlijks zo’n honderd elektrische politieauto’s aan het wagenpark toe te voegen. Daarom heeft de politie een aanbestedingsproces gestart voor elektrische basispolitievoertuigen.

Afgelopen zomer rondde men nog de aanbesteding voor de nieuwe basispolitievoertuigen met verbrandingsmotor af, waarbij de keuze viel op de BMW X1 en Ford Kuga. Maar in de duurzaamheidsdoelstellingen van de politie staat dat een derde van de basispolitievoertuigen elektrisch moet zijn, dit om de ecologische voetafdruk te verkleinen. En ook die auto’s mag de politie niet “zomaar even bij de dealer halen” zodat men ook daarvoor een aanbestedingsprocedure opstart.

De selectie van de Ford Kuga en BMW X1 werd gemaakt na een zorgvuldig proces van anderhalf jaar, waarbij feedback werd verzameld en uitvoerige tests werden uitgevoerd. Deze voertuigen werden gekozen op basis van hun prestaties in combinatie met prijs en kwaliteit, waarbij aspecten als wegligging, remgedrag, en algemeen rijcomfort werden geëvalueerd. De politie wilde geen last van eventuele leveringsproblemen hebben en contracteerde daarom bewust twee merken om flexibeler te zijn.

Aanbesteding elektrische voertuigen

Met het nieuwe aanbestedingsproces, dat in het najaar van 2024 een intensieve testfase ingaat, gaat men dus een aantal elektrische voertuigen beoordelen en selecteren. Ook hier zal men, om niet afhankelijk te zijn van mogelijke leveringsproblemen, auto’s van twee verschillende merken selecteren. Er is sprake van een budget van 50,4 miljoen euro en een initiële contractduur van drie jaar.

Uiteraard moeten de elektrische politievoertuigen voldoen aan strikte technische specificaties. Deze eisen, die voortkomen uit de ervaringen van een pilot in 2020, omvatten onder meer een adequate actieradius, geavanceerde veiligheidsfuncties alsmede de capaciteit om veilig om te gaan met gevoelige informatie. Maar ook de rijeigenschappen spelen een grote rol. Men zal de meedingende voertuigen ook intensief gaan testen. Dat moet in de tweede helft van oktober gaan gebeuren. De ervaringen en inzichten van politiemedewerkers spelen een cruciale rol in het formuleren van de eisen voor deze voertuigen. Hun dagelijkse interactie met de voertuigen biedt waardevolle input voor een realistisch en functioneel eisenpakket.

Doelstellingen en planning

Met de ambitie om tegen 2031 een derde van de politievloot te elektrificeren, is het maar de vraag of het voldoende is dat de politie vanaf 2025 tot 2031 ieder jaar honderd elektrische politieauto’s aan het wagenpark toe zal voegen. Uiteraard is dit wel een duidelijke indicatie dat ook de politie aan een duurzame toekomst en het terugdringen van de CO2-uitstoot werkt, maar we mogen verwachten dat men binnen afzienbare tijd nog grotere stappen richting de elektrificatie van het wagenpark zal zetten.

1920 1080 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)