Lancering elektrische Ford Explorer uitgesteld tot de zomer

elektrische Ford Explorer

Als een van de grootste automerken wereldwijd is Ford’s intrede in de elektrische voertuigenmarkt niet bepaald razendsnel gegaan. Voor de wereldwijde markt heeft het Amerikaanse merk de Mustang Mach-E en de Transit bestelwagens, voor de thuismarkt de F150 pick-up. Bij de modellen voor de Europese markt heeft Ford vertraging opgelopen.

Vooralsnog twee elektrische modellen

Ford heeft voorlopig twee modellen gepland voor de Europese markt. Dat zijn een SUV en een coupé. De eerste, de SUV, gaat Explorer heten. Om het ingewikkeld te houden heeft Ford in Amerika al zo’n model in de portfolio. Met verbrandingsmotor uiteraard, en ook een maatje groter. Je ziet hem vaak in de Amerikaanse politieseries. De elektrische Ford Explorer is dan ook vooral bedoeld voor de Europese markt, en is kleiner dan zijn Amerikaanse tegenhanger om te voldoen aan de Europese voorkeuren en normen.

Samenwerking met Volkswagen

Opvallend is het feit dat Ford ervoor gekozen heeft om voor deze twee elektrische modellen gebruik te maken van het MEB-platform van concurrent Volkswagen. Nu werken deze twee autofabrikanten de laatste tijd ook al op andere gebieden samen. Zo is de nieuwe generatie van de Volkswagen Transporter bijvoorbeeld afgeleid van de Ford Transit Custom.

Volkswagen heeft overigens al eerder aangegeven dat andere merken inderdaad ook gebruik kunnen maken van dit MEB-platform. Ford bouwt de auto’s overigens wel helemaal zelf. Dat gebeurt in de recent omgebouwde fabriek bij Keulen, waar de Amerikaanse fabrikant ook een ontwikkelingscentrum voor elektrische voertuigen heeft opgezet.

Deze samenwerking met Volkswagen resulteert in een elektrische SUV die in een reeks aan aandrijfvarianten verkrijgbaar zal zijn. Deze variëren van een achterwielaangedreven model met 170 pk tot een krachtigere vierwielaangedreven versie met maar liefst 340 pk.

Ontwikkeling elektrische Explorer vertraagd

Ondanks de keuze van Ford om het MEB-platform van Volkswagen te gebruiken voor Explorer, heeft de ontwikkeling langer geduurd dan de bedoeling was. Ford stond namelijk voor aanzienlijke uitdagingen tijdens de ontwikkeling van de Explorer. Dit vooral vanwege de strikte Europese accunormen die een vertraging van acht maanden veroorzaakten. Deze vertraging heeft ervoor gezorgd dat de lancering van de elektrische Ford Explorer nu pas in de zomer van 2024 plaats zal vinden. Als de productie inderdaad in juni van start gaat, kunnen we de eerste leveringen van de elektrische Explorer in augustus verwachten.

Elektrificatieplannen

De lancering van de Explorer is slechts het begin van Ford’s ambitieuze elektrificatieplannen in Europa. Ford plant de introductie van meerdere nieuwe elektrische modellen, waarbij geruchten wijzen op een elektrische coupé die mogelijk de legendarische naam Capri zal dragen. Ook die coupé (of SUV coupé) zal Ford op het MEB-platform bouwen. Hoewel Ford verder nog niet veel heeft prijsgegeven, mogen we verwachten dat er daarna nog meer elektrische modellen zullen volgen.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)