Onderzoek van BP werpt schaduw op toekomst waterstofauto’s

In een recente publicatie heeft de Britse olie- en gasgigant BP een sombere toekomst geschetst voor waterstofauto’s. Volgens het onderzoek van het bedrijf zullen auto’s die op waterstof rijden in de toekomst slechts een beperkte rol spelen in de wereldwijde pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

BP Energy Outlook

Het onderzoek, dat deel uitmaakt van BP’s jaarlijkse Energy Outlook, stelt dat de technische en economische uitdagingen van waterstofauto’s aanzienlijk zijn. De productie van waterstof is energie-intensief, en hoewel de brandstofceltechnologie de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, blijft de efficiëntie van waterstofauto’s achter bij die van hun elektrische tegenhangers. Bovendien zijn de kosten van waterstofauto’s momenteel hoger dan die van elektrische auto’s. Ook het gebrek aan infrastructuur voor waterstoftankstations vormt een aanzienlijke barrière voor de adoptie.

Reacties

De uitslag van BP’s onderzoek leidt uiteraard tot de nodige reacties uit de branche. Die reacties lopen sterk uiteen. Sommige experts in de waterstofsector hebben het onderzoek bekritiseerd, waarbij ze erop wijzen dat de technologie nog in de kinderschoenen staat en dat er aanzienlijke vooruitgang kan worden geboekt naarmate de technologie rijpt. Anderen, vooral uit de auto-industrie, hebben de bevindingen van BP onderschreven en benadrukt dat elektrische auto’s op dit moment de meest haalbare optie zijn voor het emissievrij maken van het wegvervoer.

Nadelen waterstofauto’s

In vergelijking met elektrische auto’s hebben waterstofauto’s een aantal nadelen. De efficiëntie van waterstofauto’s is lager dan die van elektrische auto’s, voornamelijk vanwege de energie die verloren gaat tijdens de productie, het transport en de opslag van waterstof. Bovendien zijn de kosten van waterstof momenteel hoger dan die van elektriciteit. Het zeer beperkte aantal waterstoftankstations maakt het extra moeilijk voor gebruikers om over te stappen op waterstofauto’s.

Waterstof wel belangrijk voor andere sectoren

Het onderzoek van BP richt zich niet alleen op auto’s. Uit het onderzoek komt naar voren dat waterstof wel een potentieel belangrijke rol kan spelen in andere sectoren. In de industrie en de verwarming van gebouwen kan waterstof een effectieve manier zijn om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Echter, volgens BP’s onderzoek, zal de rol van waterstof in de het emissievrij maken van het wegvervoer beperkt zijn.

Elektrische auto’s voorlopig de beste optie

In conclusie, het onderzoek van BP werpt een schaduw op de toekomst van waterstofauto’s. Hoewel de technologie op zich potentieel heeft, zijn er aanzienlijke uitdagingen die overwonnen moeten worden voordat waterstofauto’s een belangrijke rol kunnen spelen in de wereldwijde pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het lijkt erop dat, voorlopig althans, elektrische auto’s de voorkeursoptie blijven voor emissievrij wegvervoer.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)