Onderzoek: Is een elektrische auto voor €25.000 haalbaar in Europa?

Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken uit het moderne straatbeeld. Maar daarbij blijft een belangrijke vraag blijft onbeantwoord: komen er ook echt betaalbare elektrische auto’s op de markt? Een recent onderzoek van Transport & Environment (T&E) duikt in deze materie.

De roep om duurzame vervoersmiddelen wordt steeds luider. Echter, voor veel consumenten en zakelijke gebruikers is de overstap naar een elektrische auto nog een brug te ver. De belangrijkste reden? De aanschafprijs. De betaalbaarheid wordt daarom gezien als dé sleutel tot een brede adoptie van elektrische voertuigen.

Nog steeds geen betaalbare elektrische auto’s

Het aanbod aan écht betaalbare elektrische auto’s is helaas nog steeds heel schaars. Daarnaast is het aanbod aan betaalbare auto’s met een verbrandingsmotor de laatste jaren flink gekrompen. Dit vanwege de steeds strengere eisen op het gebied van emissies. Het is voor veel fabrikanten gewoon niet meer mogelijk om deze goedkope auto’s winstgevend te kunnen produceren. Zij onderzoeken nu de mogelijkheden om betaalbare elektrische auto’s op de markt te kunnen brengen. In de tussentijd brengen ze vooral auto’s in de duurdere segmenten op de markt, die zij veel winstgevender kunnen produceren.

En daar is wel degelijk behoefte aan. Uit een enquête van YouGov voor Transport & Environment blijkt zelfs dat 25% van de nieuwe autokopers al van plan is om binnen een jaar een elektrische auto te kopen. Als er echter een kleine elektrische auto van €25.000 beschikbaar zou zijn, zou dit percentage stijgen tot 35%. Dit zou leiden tot een extra verkoop van een miljoen EV’s per jaar in Europa, waarmee dus evenveel voertuigen met een verbrandingsmotor worden vervangen.

Kernvraag: een elektrische auto voor €25.000

Het onderzoek van T&E stelt daarom een gerichte vraag: is het voor Europese autofabrikanten realistisch om een volledig elektrische auto op de markt te brengen met een prijskaartje van €25,000? Het antwoord op deze vraag heeft implicaties voor consumenten, zakelijke gebruikers, beleidsmakers en de industrie.

Feiten en cijfers rondom betaalbaarheid

T&E onderzocht de kostenstructuur die komt kijken bij de productie en verkoop van elektrische auto’s. Hierbij zijn verschillende componenten van belang, zoals de kosten van de accu, arbeid en materialen. Het onderzoek biedt een diepgaande blik op deze factoren om een gefundeerd antwoord te geven op de vraag of een elektrische auto voor €25,000 haalbaar is.

Betaalbaarheid voor de consument

Een van de hoofdonderdelen van het T&E-onderzoek is de toegankelijkheid van elektrische auto’s voor de gemiddelde consument. Subsidies, belastingvoordelen en de kosten van het bezit op de lange termijn zijn factoren die in de uiteindelijke kostenberekening worden meegenomen.

Betaalbaarheid voor bedrijven

Die betaalbaarheid is niet alleen een vraagstuk voor de particuliere koper. Ook bedrijven kijken met interesse naar de ontwikkelingen in de markt voor elektrische auto’s. Immers, voor een bedrijf kan het financieel aantrekkelijk zijn om een elektrisch wagenpark te hebben, mits de kosten per voertuig binnen de perken blijven.

Kostenfactoren van een elektrische auto

Wat maakt een elektrische auto nu precies zo duur of betaalbaar? Verschillende factoren spelen hier een rol. De accu is vaak de duurste component, maar ook de prijs van materialen, arbeid, en technologie hebben hun invloed op de totale kosten.

De rol van de overheid

Subsidies en fiscale voordelen kunnen de financiële last voor de koper aanzienlijk verlichten. De overheid heeft hier dus een belangrijke rol in het toegankelijker maken van elektrische auto’s. Denk aan milieu-investeringsaftrek en vrijstelling van wegenbelasting, die de totale kosten van eigendom kunnen drukken.

Technologie als kostenfactor

Technologische ontwikkelingen hebben een dubbele impact op de kosten. Enerzijds kunnen innovaties in accutechnologie of lichtgewicht materialen de productiekosten verhogen. Anderzijds kan technologische vooruitgang ook leiden tot efficiëntere productiemethoden die de kosten juist verlagen.

Is een elektrische auto voor €25.000 haalbaar

Conclusie T&E: een EV van € 25.000 moet mogelijk zijn

Volgens Transport & Environment kunnen Europese autofabrikanten daadwerkelijk kleine elektrische auto’s produceren en verkopen voor €25.000 en toch winstgevend zijn. De studie, gebaseerd op een analyse door het Syndex-adviesbureau, voorspelt dat de productiekosten en de prijzen van accu’s zullen dalen, waardoor massamarkt B-segment voertuigen tegen 2025 geëlektrificeerd kunnen worden.

T&E stelt dat Europese fabrikanten een redelijke winstmarge van 4% kunnen behalen op een kleine elektrische auto die in 2025 in Europa wordt geproduceerd. Dit scenario gaat uit van een daling van de accukosten tot $100 per kWh. Het voertuig zou een 40 kWh LFP-accu en een bereik van 250-300 km hebben.

Wil je het hele onderzoek lezen? Dat kan T&E heeft de PDF van 40 pagina’s online gezet.

500 281 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)