Is dit de omslag voor Europa?

ACEA Cijfers nieuwe elektrische auto's Europa 2023

– Column door Bas van der Weerd –

Het is een vraag die al een tijdje in de lucht hangt en zowel optimisten als sceptici bezighoudt. En nu, in de zomer van 2023, lijkt het antwoord eindelijk duidelijk te worden. Volgens de laatste cijfers van de ACEA zijn er in Europa voor het eerst meer nieuwe elektrische auto’s geregistreerd dan dieselauto’s. Is dit de langverwachte omslag?

Cijfers liegen niet

De cijfers zeggen genoeg, en liegen niet. De verkoop van elektrische auto’s is in Europa met een indrukwekkende snelheid gestegen. In juni 2023 was 15,1% van alle nieuw geregistreerde auto’s in Europa een elektrische auto. Een stijging van maar liefst 17,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. En terwijl de verkoop van dieselauto’s daalde, bleef de verkoop van elektrische auto’s stijgen.

Maar wat betekent dit nu echt? Is dit een tijdelijke piek, gedreven door overheidsstimulansen en de angst voor klimaatverandering? Of is dit een blijvende verandering, een teken dat de consument eindelijk klaar is om de overstap te maken naar een duurzamere vorm van vervoer?

Omdat er in een aantal landen wél meer dieselauto’s zijn verkocht – met name in Oost- en Zuid-Europa – is het verleidelijk om te denken dat dit een eenmalige gebeurtenis is, een anomalie in de statistieken. Maar als we dieper in de cijfers duiken, zien we een ander beeld. De verkoop van elektrische auto’s is niet alleen in juni gestegen. Het is een trend die al jaren aan de gang is, in bijna alle Europese landen. En bovendien gaat die stijging ook in de landen waarin elektrisch rijden nog lang niet is ingeburgerd, steeds sneller.

Nederland een van de koplopers

Sommige landen, waaronder ook Nederland, lopen al jaren voorop. Wist je dat er in juni in Nederland meer nieuwe elektrische auto’s dan benzineauto’s – daarbij laten we de (plug-in) hybrides buiten beschouwing – zijn geregistreerd? Maar liefst een op de drie nieuwe auto’s in Nederland was vorige maand volledig elektrisch. En wist je dat van de nieuwe auto’s die de vorige maand in Nederland zijn geregistreerd, maar liefst 45,9 procent een ‘stekker’ heeft? Meer dan twee derde van de nieuwe auto’s was deels of volledig elektrisch aangedreven. Hier heeft de klassieke diesel en benzinemotor overduidelijk zijn beste tijd gehad, en mogen we die wat mij betreft als “ouderwets” bestempelen.

Kijk maar naar de signalen

En het zijn niet alleen de cijfers die dit verhaal vertellen. Kijk ook maar naar de reactie van de auto-industrie. Een aantal autofabrikanten was nog behoorlijk terughoudend als het gaat om volledig elektrische auto’s. Maar ook de laatste fabrikanten zoals Toyota zijn overstag gegaan. Ze hebben de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische voertuigen en de bijbehorende infrastructuur, en er zullen nog vele miljarden volgen. Er zijn en worden talloze nieuwe elektrische modellen uitgebracht, de productielijnen zijn of worden aangepast, er komen steeds meer laadpalen en bijna alle marketingstrategieën staan op “elektrisch”. De industrie is dus allang ‘om’. Niet alleen omdat ze haar steentje bij wil dragen aan een schonere planeet maar vooral omdat de consument erom vraagt.

De omslag? Of nog niet?

Maar laten we niet te snel conclusies trekken. Hoewel de verkoop van elektrische auto’s stijgt, zijn ze nog steeds in de minderheid. Dit omdat de meeste auto’s op de weg nog steeds op benzine of diesel rijden en makkelijk ‘tig’ jaar meegaan, en bovendien ook nog veel als occasion zullen worden verkocht.

Er zijn dus nog steeds heel veel uitdagingen te overwinnen, alhoewel de trend overwegend positief is. De infrastructuur voor elektrische auto’s moet nog verder worden uitgebouwd. De prijzen van elektrische auto’s dalen de laatste tijd al aardig, maar moeten nog verder dalen. Er moeten echt veel meer goedkopere elektrische auto’s op de markt komen.

Last, but not least: duidelijke voorlichting over de voordelen van elektrisch rijden én over de nadelen van het rijden met een auto met verbrandingsmotor.

Niet iedereen is overtuigd van de voordelen

Helaas zijn nog lang niet alle consument overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden. Hier en daar is er nog aardig wat weerstand tegen “dat linkse gedoe”. Dat is volgens mij voor een groot deel uit onwetendheid. En dat blijft zo zolang er nog veel mainstream media zijn die het alleen op grond van hun bereikcijfers nodig vinden om een sterk vertekend beeld over elektrisch rijden te scheppen. Laten we hopen dat die media gaan beseffen wat ze met die stemmingmakerij aanrichten – het gaat immers nog steeds om ons eigen leefklimaat – en verstandiger en genuanceerder worden. Als journalist heb je volgens mij nog steeds de missie om je lezers correct te informeren, en niet om ze in het kader van ‘clickbait’ van achterhaalde en foute informatie te voorzien.

Nieuw tijdperk

Maar goed, de hamvraag is: is dit de omslag voor Europa? Het is misschien nog te vroeg om het met zekerheid te zeggen. Maar de tekenen zijn er. De cijfers zijn er. En de wil om te veranderen is er. Bij de meeste mensen althans. 😉

Voor mij is het daarom duidelijk dat we daadwerkelijk aan het begin van een nieuw tijdperk staan. Een tijdperk waarin de elektrische auto niet langer een nicheproduct is, maar de nieuwe norm. Een omslag die de moeite waard is om te vieren. Morgen ga ik – uiteraard met een elektrische auto – op vakantie richting Italië. Ik kan niet wachten om daar met een prosecco te proosten op dit nieuwe tijdperk. 🥂

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)