Vergeet de iCar van Apple. Column door Werner Budding

Vele miljarden drukte Apple in het al jaren durende auto-project, dat bekend staat onder de naam Titan. Nu stopt de ontwikkeling. Niet omdat de auto er is, maar omdat Apple er geen fiducie meer in heeft. Spoelt het miljardenproject daarmee door het putje, of zien we de ontwikkelde techniek onderhuids terug bij andere autofabrikanten?

3000 miljard waard

Bij Apple lukt veel, en met lekkere rendementen voor de aandeelhouders. Het afgelopen boekjaar steeg de nettowinst naar 22,956 miljard dollar, bovendien prijkt de Amerikaanse gigant bovenaan de lijst van meest waardevolle bedrijven – van om en nabij de 3000 miljard dollar. De zakken zijn dus diep. Hoewel het auto-project extreem kostbaar is (geweest), kunnen we desondanks stellen dat het stoppen ervan niet direct is gerelateerd aan een leeg rakende kassa. Maar waar dan wel aan? Apple zelf doet geen uitspraken over het cancelen, en dus moeten we gissen naar het hoe en waarom.

9 januari 2007

Maar het zal te maken hebben met het feit dat velen, wij ook bij e-Drivers, en Apple ook, hebben gedacht dat de autonome auto binnen afzienbare tijd te realiseren was. Tien jaar geleden werd er plotseling regelmatig bericht dat we binnen één tot twee decennia in robot-auto’s zouden rijden. Ofschoon de huidige auto’s al best veel functies hebben die de bestuurder ontlasten, kunnen we ons nog altijd niet van A naar B verplaatsen in een auto, volledig zonder handen. En ik durf wel te voorspellen dat dat de eerstkomende tien tot vijftien jaar ook niet gaat lukken, althans, niet volledig van startplek naar finishlocatie. En precies dat, de totaal autonome auto, zonder stuur dus, was het doel van Apple. Apple zou alleen succesvol kunnen zijn in de strijd tegen de vele andere autofabrikanten die we al kennen, met een product dat volledig onderscheidend zou zijn – de autonome auto. Zo onderscheidend dus zoals het ook was toen het Californische merk de iPhone op 9 januari 2007 lanceerde.

AI

Een deel van de tweeduizend medewerkers die zich de afgelopen jaren hebben beziggehouden met de ontwikkeling van de iCar gaat Apple inzetten in de verdere ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). De kans lijkt bijzonder klein dat de al ontwikkelde autotechniek wordt verkocht aan andere autofabrikanten. Simpelweg omdat het grootste deel van de gerealiseerde techniek bestaat uit AI. En die techniek hoeft niet per se te worden toegepast in auto’s, maar zal Apple gebruiken in andere hardware, zoals de Vision Pro.

Goed, geen 100.000 euro kostende iCar dus. Jammer? Wel een beetje. De opschudding die de Apple-auto zou veroorzaken, net als het succes van Tesla, had vermoedelijk geresulteerd in een versnelde route naar de auto die niet meer kan botsen. Immers, de robot-auto is het afvalproduct van de zoektocht naar de auto die niet meer kan botsen. En uiteindelijk is dat waar we uiteindelijk naar toe moeten; een mondiaal slachtoffer-vrij verkeer. Daar zou de Apple iCar serieus aan bijdragen.

696 398 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)