Test Porsche Taycan 4S 2024 generation two

Je moet goed kijken wil je de wijzigingen van de Taycan generation two in één keer zien. Stap je achter het stuur dan ervaar je ze weldegelijk. Subtiele veranderingen zorgen voor een grote impact.

De keuze is reuze

Op 10 april publiceren we op e-Drivers.com het artikel en de video van de krankzinnig snelle Taycan Turbo GT, vanwege een door Porsche opgelegd embargo moeten we u de ervaringen van die über-EV even onthouden. Maar we reden in de omgeving van Sevilla ook met de minder extreme versies van de nieuwe Taycan; zowel met de 4S als de Turbo. Gen 2 van de Taycan komt opnieuw in tal van versies. Een basismodel, met alleen een elektromotor achter, de 4S met twee elektromotoren, een Turbo en de Turbo S, en dan dus de Turbo GT, met 1.108 pk, maximaal in een overboost-functie vrijgegeven, voor tien seconde. Behalve van de GT zijn de andere als Sport Turismo verkrijgbaar en sommige versies ook als Cross Turismo. De keuze is reuze, zullen we maar zeggen.

Verhoogde actieradius erbij dankzij nieuwe wielen

Een opvallende verbetering aan de vernieuwde Taycan is de accu. Met cellen geleverd door LG en samengesteld door Porsche, is de Taycan nu verkrijgbaar met een accupakket van 89 kWh of 105 kWh. Met het grotere pakket, en mits efficiënt gereden wordt, kan een bereik tot 670 kilometer worden behaald – een aanzienlijke toename ten opzichte van de 500 kilometer van het voorgaande model. Bovendien is de laadsnelheid verhoogd van 270 kW naar 320 kW, mits de juiste laadpaal wordt gebruikt. Opmerkelijk is dat het type wiel significant bijdraagt aan de actieradius; de nieuwe 21-inch modellen verhogen het bereik met maar liefst 40 kilometer.

Active Ride: een nieuwe optie

De toevoeging van Active Ride aan de Taycan, recentelijk ook geïntroduceerd op de nieuwe Panamera, markeert een interessante ontwikkeling. Dit systeem, aangedreven door twee elektrische pompen die respectievelijk de voor- en achterdempers aansturen, zorgt ervoor dat de auto horizontaal blijft in bochten en tijdens remmen of accelereren. Het systeem kan zelfs de auto lichtjes ‘optillen’ aan de buitenzijde van een bocht, wat een uniek rijgevoel geeft. Hoewel dit effect aanvankelijk lichte misselijkheid kan veroorzaken, kan Active Ride naar voorkeur worden uitgeschakeld, waarna men waarschijnlijk snel aan de nieuwe sensaties gewend raakt.

Betere in- en output van de batterij

Resumerend kunnen we stellen dat Porsche de Taycan dusdanig heeft aangepakt, zodat ‘ie nog een jaar of drie mee kan. De belangrijkste klacht van de eerste generatie was, onvoldoende efficiënt. Da’s sterk verbeterd, met een betere in- en output van de batterij; sneller laden dus. Daarbij spreekt Active Ride de wens aan van de echt sportieve Taycan-rijder. De nieuwe Taycan is verkrijgbaar vanaf 107.000,- euro.

Tekst: Werner Budding

1200 675 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)