Suzuki eWX Concept: een typisch Japanse benadering van een elektrisch stadsautootje

Suzuki eWX Concept

De Japan Mobility Show 2023, eind deze maand, is het podium waar Suzuki de wereld kennis wil laten maken met zijn nieuwste creatie: de eWX Concept. Dit elektrische voertuig belooft een frisse wind door de stedelijke mobiliteit te laten waaien. Of die Suzuki eWX ook hier op de markt komt, dat is nog maar de vraag.

De eWX is slechts een van de vele concepten die Suzuki presenteert op de Japan Mobility Show. Het bedrijf toont hiermee zijn toewijding aan duurzame mobiliteit en de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Andere concepten die werden gepresenteerd zijn onder meer de eVX en een geheel nieuwe versie van de Swift.

Elektrische kei car

Met een lengte van 3,4 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,62 meter, is de eWX een compact voertuigje dat zich richt op de stedelijke omgeving. In vergelijking met andere Suzuki-modellen zoals de WagonR en de S-Presso, is de eWX zelfs nog compacter, wat wijst op een specifieke focus op stedelijke mobiliteit.

Met dit formaat past het voertuigje ook precies binnen het formaat van wat in Japan als ‘kei car’ is vastgelegd. De Suzuki eWX is uitgerust met een elektrische aandrijflijn, waarvan Suzuki nog geen details heeft vrijgegeven. Wat wel bekend is, is de actieradius van 230 kilometer (in stadsverkeer?), wat het autootje heel bruikbaar maakt voor dagelijks gebruik in de stad.

Suzuki eWX Concept

Vooral functioneel

Zo’n klein autootje laat weinig ruimte voor een bijzonder design. Het exterieur van de eWX is daarom vooral gericht op functionaliteit, al heeft het wel degelijk een eigen stijl. De C-vormige koplampen en de gesloten grille geven het voertuig een modern uiterlijk. Het voertuig heeft aan de binnen- en buitenzijde ook enkele (subtiele) fluorescerende accenten die daaraan bij moeten dragen.

Interessant concept

Geen compacte hatchback of LEV, de eWX zit er precies tussenin. Daardoor biedt Suzuki met de eWX een geheel eigen benadering van stedelijke mobiliteit. Hoewel het voertuig nog in de conceptfase verkeert, lijkt het erop dat Suzuki zich met de eWX vooral richt op de Japanse markt. Het formaat en de specificaties van de auto maken het een aantrekkelijke optie voor kei car-kopers in Japan die willen overstappen op een elektrisch voertuig.

Er zijn echter nog geen plannen bekendgemaakt voor de introductie van de eWX in andere markten zoals China en India. En of dit autootje naar Europa komt, is natuurlijk ook maar de vraag. Zonder concrete plannen voor een wereldwijde lancering blijft het voertuig voor ons voorlopig niet meer dan een interessant concept.

Er zijn door onder anderen Nissan (Sakura) en Honda (N-Van) trouwens ook elektrische ‘kei cars’ aangekondigd, en ook die zullen waarschijnlijk niet hier op de markt verschijnen. Jammer, aangezien deze ook perfect zijn voor de Europese stedelijke gebieden.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)