Scherp geprijsde BYD Dolphin is nu ook in Nederland verkrijgbaar

BYD Dolphin

Het elektrische autolandschap in Nederland wordt steeds diverser. BYD, de grote Chinese autofabrikant die dit jaar zijn intrede op de Nederlandse markt maakte, heeft de orderboeken van de Dolphin geopend. Een compacte maar vooral betaalbare elektrische hatchback, verkrijgbaar voor minder dan 30 mille. Gaat die de concurrentie pijn doen?

Build Your Dreams

BYD (Build Your Dreams) is allesbehalve een nieuwkomer in de wereld van elektrisch vervoer. Deze Chinese gigant heeft al jaren ervaring met het bouwen van elektrische bussen en taxi’s. Nu richten ze hun pijlen in Europa ook op de personenwagenmarkt. Dat begon met het trio Atto 3, Han en Tang. Aansluitend kondigde BYD nog twee modellen aan. Naast de ‘Tesla 3 concurrent’ Seal was dat de Dolphin, een elektrische hatchback waarvan men toen al liet doorschemeren dat deze een uitermate scherpe prijs zou krijgen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, hij is verkrijgbaar voor minder dan 30 mille. Daarmee duikt de BYD Dolphin zowel qua afmetingen in een segment waar hij eigenlijk geen concurrentie heeft.

BYD Dolphin

Laten we eens kijken wat er zoal te koop is wat betreft betaalbare EV’s, waarbij we moeten opmerken dat we daar als extra vergelijkingsmateriaal ook de VW e-Up! bij hebben gezet, terwijl die niet meer leverbaar is.

Auto Prijs (€) Vermogen (kW) Accu (kWh) Actieradius (WLTP) Wielbasis (mm) Lengte (mm)
Dacia Spring Electric 65 Extreme 23.400 48 25,0 230 km 2423 3734
Volkswagen e-Up!* 25.850 61 36,8 260 km 2417 3600
Fiat 500e 24 kWh 28.990 70 23,8 190 km 2322 3631
BYD Dolphin 29.990 70 44,9 340 km
2700 4290
MG4 Electric 32.285 105 51,1 350 km 2650 4287
Peugeot e-208 39.870 115 48,1 340 km 2540 4055
Volvo EX30 41.995 150 49 344 km 2700 4233
Volkswagen ID.3 44.990 150 58 429 km 2770 4261

Even vergelijken

En wat zien we? De BYD Dolphin kost hetzelfde als de Fiat 500, maar is ruimer en heeft een aanzienlijk grotere actieradius. Verder is de BYD Dolphin goedkoper dan de MG4 Electric, is ook ongeveer even groot en heeft dezelfde actieradius. Kijken we nog een regel lager, dan komen we bij de Peugeot e-2008 uit. Kleiner als de Dolphin, vergelijkbare actieradius, maar veel, zeg maar gerust heel veel duurder. En als we naar de Volkswagen ID.3 kijken, die vergeleken met de ‘premium’ Volvo EX30 toch al veel te duur is, dan zijn de druiven daar helemaal zuur.

Het enige punt waar de Dolphin zijn meerdere in de duurdere concurrenten moet erkennen, dat is het vermogen. En als dat vermogen niet het meest belangrijke aspect is – we hebben het hier immers ook over de goedkoopste en minst krachtige uitvoeringen – dan zou de BYD Dolphin een heel geduchte concurrent kunnen worden. De enige echte concurrent die we verder kunnen bedenken is de recent aangekondigde Citroën ë-C3. Die is ongeveer 4 meter lang, heeft een actieradius van zo’n 320 kilometer en gaat ongeveer 25 mille kosten. Die is dus goedkoper dan de BYD Dolphin, maar ook een stuk kleiner en heeft een veel kleinere actieradius.

v

BYD Dolphin

Blade-accu

Een ander argument dat voor de Dolphin pleit, is dat die is voorzien van de moderne Blade-accu van BYD. Dat is een accu die meer dan 5000 laad- en ontlaadcycli kan doorstaan. Deze accu is niet alleen duurzaam, maar ook veilig. Hij heeft een reeks extreme tests doorstaan, waardoor hij tot de veiligste accu’s ter wereld behoort. Opmerkelijk is ook dat de BYD Dolphin ondanks zijn scherpe prijsstelling standaard een warmtepomp heeft.

Geduchte concurrent

Er is geen twijfel mogelijk, met een prijskaartje van minder dan 30.000 euro is de Dolphin een aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde orde. En voor sommige modellen zelfs een geduchte concurrent. Deze prijs, gecombineerd met de indrukwekkende specificaties en het unieke design, maakt de Dolphin tot een serieuze concurrent in de EV-markt.

En als de prijs iets minder belangrijk is, dan kun je behalve goedkoopste Active uitvoering ook kiezen voor de iets luxere Boost (met o.a. een sterkere motor), de Comfort (met o.a. een nog krachtigere motor, stoelverwarming, 3-fase lader en een 60,4 kWh accu voor 427 km actieradius) en de Design (met o.a. V2L, panoramadak en draadloze telefoonoplader).

Het is nog geen gamechanger, de BYD Dolphin, maar reken maar dat hij de markt aardig op zal schudden. 😉

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)