Bentley wil een baanbrekende sprong naar elektrisch rijden maken

Elektrische Bentley EXP 100 GT

Elektrisch rijden en luxe gaan, zeker nu er meer betaalbare modellen komen, niet altijd hand in hand. Maar Bentley wil een grote stap richting écht luxe elektrisch rijden zetten. Terwijl men de opening van een klimaatneutrale fabriek viert, vertelt men ook het een en ander over hun eerste elektrische auto, die volledig autonoom zou moeten kunnen rijden.

De eerste Bentley EV komt in 2025

Zoals we al eerder hebben gemeld, zal de eerste elektrische auto van Bentley in 2025 zijn debuut beleven. Het Britse luxe merk is onderdeel van de Volkswagen Group en daarom zal men ook een beroep doen op de nodige technologie van de groep. Zo zal de elektrische Bentley worden gebouwd op de gloednieuwe PPE (Performance Platform Electric) architectuur, die is ontwikkeld in samenwerking met Audi en Porsche. Deze auto zal ook gebruik maken van de Volkswagen Group’s software 1.2, die handsfree rijden mogelijk maakt​.

Zoals Adrian Hallmark, CEO van Bentley, opmerkt: “We zijn van plan niet alleen een EV te creëren, maar ook een segment te vormen”​​. Zoiets past natuurlijk perfect bij een topmerk als Bentley.

Handsfree rijden

Natuurlijk kennen we het al van andere merken, zoals Tesla. Toch blijft het een wonderbaarlijk iets: je rijdt op de snelweg en je hoeft je handen niet aan het stuur te houden. Dat is de belofte die de Bentley EV brengt. In eerste instantie zal deze wagen ‘gedeeltelijk’ handsfree rijden op de snelweg en geautomatiseerd parkeren aanbieden, maar later zal hij ook worden uitgerust met ‘volledige autonomie’​. Het systeem van Mobileye, genaamd SuperVision, moet dit mogelijk maken. Het systeem omvat een indrukwekkend arsenaal van 11 camera’s en biedt ‘Level 3’ autonomie op snelwegen​.

Kracht in overvloed

Naast de modernste technologie, zal de elektrische Bentley ook een overdaad aan kracht hebben. Hoewel men nog geen specifiek vermogen heeft opgegeven, kunnen we uit de diverse uitlatingen van onder andere de CEO van de Volkswagen Group, Oliver Blume, opmaken dat de elektrische Bentley wel eens een vermogen van maximaal 1000 kW zou kunnen krijgen. Er zijn ook geruchten dat deze auto een sportcoupé zal worden, en de sprint van 0 naar 100 km/u in de ongelooflijke tijd van slechts 1,5 seconden zou kunnen volbrengen​. Voor wie dat allemaal te veel lijkt:

Als dit je allemaal een beetje te veel lijkt, maak je geen zorgen. Adrian Hallmark, CEO van Bentley, heeft al vertelt dat er ook een ‘langzamere’ versie beschikbaar zal zijn voor degenen die het allemaal te overweldigend of intimiderend vinden​.

Verschillende uitdagingen

De overgang naar elektrisch rijden ging voor Bentley niet zonder uitdagingen. Bentley heeft bijvoorbeeld te maken gehad met verschillende vertragingen in de ontwikkeling van hun nieuwe elektrische auto.

Software

Die kwam voornamelijk door problemen met de Volkswagen Group’s software 1.2, die handenvrij rijden mogelijk maakt​1​. De voormalige productieleider van Bentley, Peter Bosch, staat nu aan het hoofd van de Cariad software-eenheid. Hij leidt de laatste goedkeuring van de 1.2 software. Deze software is gericht op premium auto’s binnen de Volkswagen Group en is essentieel voor de ontwikkeling van Bentley’s nieuwe EV​​.

Hoewel de auto in eerste instantie ‘gedeeltelijk’ handsfree rijden op snelwegen en geautomatiseerd parkeren zal bieden, komt de ‘volledige autonomie’ pas later, volgens Hallmark​. De uitdaging ligt niet alleen in de technologie, maar ook in de acceptatie van de consument en het naleven van regelgeving.

Merkidentiteit

Een andere uitdaging is het creëren van een elektrische auto die trouw blijft aan de merkidentiteit van Bentley. Hallmark heeft eerder gezegd dat de EV “een incrementeel product” zal zijn voor het huidige aanbod. “We zijn van plan niet alleen een EV te creëren, maar ook een segment vorm te geven,” vertelde hij Autocar vorig jaar​.

Het creëren van een elektrische auto die trouw blijft aan het luxe imago van Bentley, terwijl het ook voldoet aan de toenemende eisen voor duurzaamheid, is geen gemakkelijke taak. Het vergt niet alleen technologische innovatie, maar ook een zorgvuldige heroverweging van wat luxe betekent in een tijdperk van elektrisch rijden.

En in hoeverre die elektrische Bentley op de hier afgebeelde Bentley EXP 100 GT conceptcar lijkt, dat moeten we nog even afwachten.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)