Citroën zoekt met ë-C3 ook de € 25.000 op

goedkope elektrische Citroën ë-C3

Helaas denkt menigeen die de woorden ‘elektrisch rijden’ hoort, meteen aan de hoge prijskaartjes die vaak aan deze auto’s hangen. Inderdaad, de eerste elektrische auto’s waren vaak aardig aan de prijs. Maar de tijden veranderen, en de aangekondigde elektrische Citroën ë-C3 is daar het levende bewijs van.

Nieuwe ë-C3 wellicht iets kleiner dan huidige C3

De Citroën ë-C3, een compacte hatchback, is misschien niet direct een auto die de aandacht trekt. Totdat je hoort dat deze auto niet alleen de kenmerkende stijl van Citroën met de voordelen van elektrisch rijden combineert, maar ook nog eens heel betaalbaar wordt.

Die nieuwe, elektrische Citroën ë-C3 wordt volgens berichten in de media gebouwd op een ‘elektrisch’ platform, en dat zal waarschijnlijk het e-CMP platform zijn. Veel meer weten we niet, behalve dan dat hij technisch verwant zou zijn met de in India en Zuid-Amerika aangeboden naamgenoot. Hierboven zie je trouwens de foto van de in India verkrijgbare ë-C3, die zo te zien iets kleiner is dan de hier verkrijgbare C3.

Daarvan weten we wel de nodige specificaties: een 42 kW elektromotor die voor redelijk bescheiden prestaties zorgt. De topsnelheid zou slechts iets meer dan 100 km/u bedragen, al zou de sprint wel behoorlijk vlot gaan. De actieradius is ondanks de bescheiden 29 kWh accu altijd nog meer dan 300 kilometer, al zal dat volgens een zeer optimistische Aziatische norm zijn, of volgens de WLTP-City norm.

Volgend jaar op de markt

Maar die bescheiden prestaties leiden wel tot een lage prijs. Het schijnt dat de Citroën ë-C3 minder dan €25.000 gaat kosten, waarmee het een van de meest betaalbare elektrische auto’s op de markt wordt. De auto wordt misschien nog dit jaar onthuld en zal zeer waarschijnlijk volgend jaar al te koop zijn op de verschillende Europese markten.

Made in Europe

De productie van de nieuwe ë-C3 moet plaats vinden in Slowakije terwijl de accu’s worden geleverd door het Chinese CATL. Dit laatste zou invloed kunnen hebben op de subsidiëring van de auto, aangezien de Europese Unie subsidies wil beperken voor auto’s met accu’s die buiten de EU zijn geproduceerd.

Op het gebied van concurrentie zal de ë-C3 te maken met de iets goedkopere en kleinere Dacia Spring Electric terwijl er ook een aantal Chinese concurrenten (oa de BYD Dolphin) op de loer zal liggen. Maar moederbedrijf Stellantis zal met de introductie van de nieuwe Citroën ë-C3 wel de aangekondigde goedkope elektrische auto’s van de Volkswagen Groep voor zijn. Daar zullen ze ongetwijfeld blij mee zijn.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)