Rivian introduceert ook compactere SUV’s en breidt uit naar Europa

Rivian introduceert compactere SUV’s R2, R3 en R3X en komt naar Europa

Rivian, een van de Amerikaanse ‘elektrische start-ups’, zet binnenkort zijn eerste stappen op de Europese markt met de lancering van twee nieuwe modellen: de R2 en de R3. Een mijlpaal voor Rivian, waarvan de eerste twee modellen weliswaar heel veelbelovend maar ook wat te groot voor de Europese markt zijn.

Rivian R2: een maatje kleiner

Rivian R2

De R2, door Rivian aangekondigd als een compacte SUV, is ontworpen om de brug te slaan tussen avontuurlijke capaciteiten en dagelijkse bruikbaarheid. Met een lengte van 4,71 meter, een breedte van 2,14 meter (inclusief spiegels) en een hoogte van 1,70 meter, biedt de R2 een interessante mix van comfort en prestaties, gepositioneerd als een directe concurrent voor modellen zoals de Tesla Model Y, maar wel met een geheel eigen benadering. Waar Tesla meer de nadruk op de efficiëntie legt, zie je dat Rivian veel meer belang hecht aan ruimte, functionaliteit en off-road eigenschappen.

Rivian R3(X) is nog iets compacter

Rivian R3

Tot ieders verrassing onthulde Rivian tijdens het debuut van de R2 ook de nog iets compactere R3 en de bijbehorende R3X-variant, een model dat nog compactere afmetingen belooft en zich nog sterker richt op prestaties, met name in off-road situaties. De Rivian R3X, met zijn stoere “rugged playful” design en oranje accenten, spreekt tot de verbeelding van de avontuurlijke bestuurder die ook waarde hecht aan duurzaamheid en stijl.

Rivian R3X

Volume draaien om winst te maken

De introductie van de R2 en R3 in Europa is niet zomaar een uitbreiding van Rivian’s assortiment. Het is ook een strategische zet, omdat Rivian momenteel nog met verlies draait en pas winstgevend kan worden als het ook volumemodellen op de markt zet. En om een flink volume te kunnen verkopen is de Europese markt voor elektrische voertuigen van wezenlijk belang. Dit proces zagen we overigens ook bij Tesla, dat pas winstgevend werd toen in de vorm van de Model 3 het eerste volumemodel op de markt kwam. Rivian’s benadering van design en productie, gekenmerkt door innovatie en een streven naar duurzaamheid, plaatst deze nieuwe modellen nog niet direct in een unieke positie binnen de Europese markt. De meeste merken doen dat immers.

Off-road en avontuur

Maar er zijn maar weinig elektrische merken die zich, behoudens Ineos, vooral richten op de off-road eigenschappen. Dat avontuurlijke karakter zal in Noord-Amerika ongetwijfeld aanslaan. Maar het zal interessant worden om te zien of de belofte van avontuur voor Rivian voldoende zal zijn om met de R2 en R3 Rivian ook in Europa grote volumes te kunnen verkopen. Gelukkig zijn er voor de Rivian R2 al tienduizenden reserveringen binnen, die waarschijnlijk voor het grootste deel uit de VS afkomstig zullen zijn.

696 390 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)