Li MEGA is een Chinese mega MPV

De MPV markt is heet in China, de meeste modellen zijn elektrisch, maar kopers kunnen ook kiezen voor benzine of voor stekkerhybrides. De nieuwste Chinese MPV is de veelbesproken Li MEGA, een gigantisch gevaarte dat eruitziet als een ruimtestation.

Wat is Li?

Li is een Chinees automerk, de Chinese naam is Lixiang (理想). De eigenaar is Li Auto. Het bedrijf werd opgericht in 2015 en het hoofdkantoor staat in Beijing. De eerste auto, de Li ONE, kwam in 2019 op de markt. Daarna volgden in hoog tempo drie SUV’s: de Li L8, de Li L9, en daarna de Li L7. Dit zijn alle drie extended range electric vehicles (EREV’s), met een benzinemotor die de batterij oplaadt maar niet de wielen aandrijft. Li Auto heeft veel succes met deze techniek. Ook in China bestaat er range anxiety, en veel fabrikanten bieden naast EV’s ook PHEV’s en EREV’s aan. Li is veruit het meest succesvolle ‘nieuwe’ merk. In februari verkocht het dik 20.000 auto’s, meer dan NIO en Xpeng bij elkaar.

De Li MEGA

De MEGA, gespeld met hoofdletters, is het eerste volledig elektrische model van Li. De auto heeft een bijzonder design, een langgerekte druppel met een scherpe kammback achterkant. De ontwerper is Ben Baum, die eerder voor Porsche en Audi werkte. De MEGA is de grootste Chinese MPV van dit moment: 5350/1965/1850, met een wielbasis van maar liefst 3300 millimeter en een leeggewicht van 2785 kilo. Hij heeft twee schuifdeuren en een grote achterklep. Binnenin is ruimte voor zeven volwassenen met een 2/2/3 indeling. Passagiers op de tweede rij zitten op comfortabele captain seats en uitklaptafeltjes. Het interieur is heel flexibel, passagiers kunnen de tweede en derde rij ombouwen tot een bed, compleet met een op maat gemaakt opblaasmatras.

De techniek van de Li MEGA

De MEGA heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het systeemvermogen is 544 pk en 542 Nm. Daarmee sprint de machine van 0 naar 100 in 5.5 seconden. De topsnelheid is gelimiteerd op 180 km/u. Onder de vloer ligt een ternaire lithiumbatterij van CATL met een formaat van 102.7 kWh. Het energieverbruik is 15.9 kWh per honderd kilometer en het bereik is daarmee 710 kilometer, gemeten volgens de Chinese CLTC methode. De MEGA maakt gebruik van 800V techniek voor een maximale laadsnelheid van 520 kW, laden van 10 naar 80% duurt slechts 12 minuten. Om die snelheden ook echt te kunnen halen bouwt Li Auto zijn eigen snellaadnetwerk in China, en dat doen ze snel: dit jaar 2000 stations en volgend jaar al 5000.

De prijs van de Li MEGA

Li houdt het lekker simpel met de prijs. De MEGA is er slechts in één variant: de MEGA Max, en die kost 559,800 yuan of 71,500 euro. Dat is veel geld, maar je krijgt ook heel veel auto. Later dit jaar komt Li met een goedkoper basismodel en volgens de geruchtenmolen ook met een performance versie met meer dan 800 pk. Dat zou de ultieme Chinese gezinsauto zijn.

Tekst: Tycho de Feijter

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)