Chinese EV’s veroveren de markt in Brazilië

De Chinese auto-industrie is op dit moment het best te vergelijken met een octopus die overal zijn tentakels uitslaat. Een voorbeeld is Brazilië, waar Chinese merken al zo’n 10 jaar actief zijn. Zoals in zoveel meer landen is de export-push in een stroomversnelling geraakt door de EV-revolutie. Brazilië begon pas in 2017 met serieuze import van EV’s, maar de markt groeit snel. In 2023 was 3% van de verkochte auto’s EV of hybride, en het aandeel van Chinese merken is ongeveer 35%.  

Welke Chinese merken verkopen EV’s in Brazilië?

De koploper is BYD. Het merk exporteert onder meer de Dolphin, Dolphin Mini (Seagull), de Song Plus, de Yuan Plus (Atto 3) en de D1 taxi. Maar daar blijft het niet bij. BYD is bezig met de (om) bouw van een fabriek in de staat Bahia, een investering van 550 miljoen euro. Pijnlijk detail: de fabriek komt op het terrein van een voormalige fabriek van Ford. De initiële jaar jaarcapaciteit is 150.000 EV’s en PHEV’s. De productie begint eind dit jaar. BYD heeft meer plannen. Het bedrijf investeert in mijnbouw en wil een faciliteit bouwen voor het verwerken van lithium en ijzerfosfaat, materialen die het vervolgens kan gebruiken voor de productie van batterijen. Verder gaat BYD een lokaal R&D center opzetten.

Great Wall Motors (GWM) exporteert diverse HEV- en PHEV modellen, en één volledig elektrische auto: de ORA 03 hatchback. GWM is net als BYD bezig met de (om) bouw van een eigen fabriek, dit keer in de staat Bahia. In de komende 10 jaar wil GWM 1.8 miljard euro in het complex investeren. Pijnlijk detail: de fabriek komt op het terrein van een voormalige fabriek van Mercedes-Benz. De initiële jaarcapaciteit is 100.000 EV’s, HEV’s, van de merken ORA, Haval, en Poer (pick-up trucks). In de tweede helft van dit jaar gaat de productie van start.

Chery produceert al sinds 2014 auto’s in Brazilië. Op dit moment verkoopt Chery een mix van benzinemodellen, HEV’s en PHEV’s, en één EV: de iCar stadsmini (eQ1). Maar Chery komt met een enorm offensief. Het gaat drie nieuwe merken lanceren in het Zuid-Amerikaanse land: Exeed, Jaecoo en Omoda. Deze merken moeten de hele markt bestrijken en zullen opnieuw een mix van hybride en elektrische modellen voeren, waaronder de Exeed Exlantix ET, de Jaecoo J7 PHEV en de Omoda E5. Chery heeft een R&D centrum opgericht in Brazilië en heeft plannen voor de bouw van een nieuwe fabriek. De bestaande fabriek wordt aangepast voor de productie van EV’s.

Meer groei verwacht

In Brazilië lijkt nog veel ruimte voor verdere groei van de EV markt, volgens een lokale dealerorganisatie zal de markt in 2024 met 60% stijgen. Daarnaast is veel groei mogelijk in het typisch Braziliaanse ‘hybrid-flex-fuel’ segment, waarbij HEV’s gebruikmaken van een combinatie van benzine en ethanol. BYD en GWM werken allebei aan dit soort modellen. De Chinese merken zitten dus voorlopig veilig op de eerste rij in Brazilië.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)