Porsche Macan voortaan alleen met elektrische aandrijving

Met de introductie van de tweede generatie van de Porsche Macan, die eerder vandaag onthuld werd, zien we dat het Duitse automerk deze luxe SUV in het vervolg alleen in een volledig elektrische versie aanbiedt. Wie per se een Macan met verbrandingsmotor wil, moet het doen met een exemplaar van de vorige generatie.

Ontwikkeling met vertraging

De weg naar de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan was niet zonder obstakels. Porsche’s partner in dit project, de CARIAD-divisie van Volkswagen, kampte met aardig wat software-uitdagingen die de ontwikkeling van de Macan vertraagden. Die vertraging heeft ook invloed op andere projecten van Porsche. In de algehele strategie van de Duitse fabrikant staan immers ook elektrische varianten van modellen als de 718 en Cayenne. Maar het ambitieuze E3 1.2-softwareplatform, centraal in deze ontwikkeling, belooft wel een nieuw tijdperk voor Porsche’s elektrische voertuigen.

Premium Platform Electric-architectuur

Het hart van de Macan EV wordt gevormd door de Premium Platform Electric (PPE)-architectuur, een gezamenlijke ontwikkeling van Audi en Porsche. Twee krachtige elektromotoren, een voor elke as, leveren in de Macan een indrukwekkend piekvermogen tot wel 440 kW en een koppel van 1000 Nm. Dit vermogen wordt ondersteund door een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras en optionele achterwielbesturing.

Twee varianten

Geïnteresseerden in de nieuwe Porsche Macan kunnen vooralsnog kiezen uit twee varianten, namelijk de Macan 4 en de Macan Turbo. Zoals de naam al doet vermoeden beschikken deze allebei over vierwielaandrijving en hebben dus ook twee motoren. Het instapmodel, de € 88.900 kostende Porsche Macan 4, heeft een systeemvermogen van 300 kW (408 pk). Dit stelt de Macan 4 in staat om in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, en een topsnelheid van 220 km/u te halen. De Macan Turbo beschikt zelfs over een systeemvermogen van 470 kW (639 pk) en kan de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden voltooien. Bovendien heeft de Macan Turbo een topsnelheid van maar liefst 260 km/u.

Met een 100 kWh (95 kWh effectief) accupakket belooft de elektrische Macan een actieradius van zo’n 600 kilometer. Om precies te zijn: de Macan 4 heeft een geschatte WLTP-actieradius van 613 kilometer terwijl Porsche voor de Macan Turbo een bereik van 591 kilometer opgeeft. Het 800 volt-systeem van de Macan zorgt ervoor dat de accu met een hoge snelheid van 270 kW kan worden opgeladen. Opladen van 10 naar 80 procent acculading (SoC) neemt daardoor slechts 22 minuten in beslag. Dankzij het innovatieve ‘bank charging’ concept waarbij het accupakket virtueel in twee helften wordt gesplitst, kan de Macan ook relatief snel opladen bij 400 volt laadstations.

Macan 4 Macan Turbo
Systeemvermogen 300 kW (408 pk) 440 kW (598 pk)
Koppel 640 Nm 1000 Nm
0-100 km/u Acceleratie 5,2 seconden 3,3 seconden
Topsnelheid 220 km/u 260 km/u
Actieradius 613 km 591 km
Batterijcapaciteit 100 kWh (95 kWh effectief) 100 kWh (95 kWh effectief)
DC-laadsnelheid Max 270 kW Max 270 kW
Oplaadtijd 10-80% ca 21 minuten ca 21 minuten

Luxe en innovatie

Binnenin de Macan EV vinden we een wereld van luxe en geavanceerde technologie. Het interieur, waarin we invloeden van de Taycan, Cayenne en Panamera, biedt een fraaie balans tussen comfort, functionaliteit en geavanceerde technologie. Het door Google Android Auto ondersteunde digitale dashboard is uitgerust met twee – optioneel drie – schermen inclusief een 12,6-inch digitaal display en een 10,9-inch centraal touchscreen. Het optionele display voor de passagier heeft een speciale coating om afleiding van de bestuurder te voorkomen.

De Macan EV zet ook nieuwe standaarden voor infotainment in een Porsche. Met snelle reactietijden en geavanceerde spraakbesturing biedt het systeem toegang tot het nieuwe Porsche App Centre. Hiermee kunnen gebruikers populaire apps zoals Spotify en YouTube integreren. Een bijzondere toevoeging is het bijzonder uitgebreide augmented reality head-up display, een primeur voor Porsche.

Verkrijgbaar vanaf de zomer

Porsche zet momenteel alle zeilen bij om de productie van de tweede generatie van de Macan te kunnen starten. Die start vindt waarschijnlijk nog deze zomer plaats, en de eerste leveringen aan klanten zullen ook nog dit jaar plaats.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)