Offroad zonneauto Stella Terra laadt zelf zijn accu op

Stella Terra

In een tijd waarin duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan, hebben studenten van de Technische Universiteit Eindhoven een interessante ontwikkeling gepresenteerd. Ze hebben namelijk een offroad zonneauto ontwikkeld, genaamd Stella Terra, die voor de energievoorziening niet afhankelijk is van laadpalen.

Het idee

De studenten van Solar Team Eindhoven, bekend om hun eerdere projecten zoals de Stella Lux en Stella Vie, hebben zich deze keer gericht op een nieuwe uitdaging: een zonneauto geschikt voor ruig terrein. Het idee ontstond uit de behoefte om duurzame technologie toegankelijk te maken voor verschillende soorten landschappen, inclusief de minder begaanbare wegen.

studenten van Solar Team Eindhoven

Zonnepanelen voor ruim 600 actieradius

De Stella Terra is een technologisch hoogstandje. De auto is uitgerust met zonnepanelen die de accu tijdens het rijden opladen. De zonnepanelen op de Stella Terra zijn niet zomaar een toevoeging; ze zijn een cruciaal onderdeel van het ontwerp en de functionaliteit van de auto. Deze panelen zijn geïntegreerd in het dak en de carrosserie.

Ze zijn speciaal ontworpen om een maximale energie-efficiëntie te bereiken. De zonnepanelen bevatten uiterst hoogwaardige fotovoltaïsche cellen die in staat zijn om zelfs bij bewolkt weer een aanzienlijke hoeveelheid energie op te wekken. Op een zonnige dag kan de slechts 1200 kilo wegende auto een actieradius van maar liefst 630 kilometer bereiken.

Deze zonnepanelen zijn niet alleen verantwoordelijk voor het opladen van de aandrijfaccu tijdens het rijden, maar ze bieden ook een duurzame energiebron wanneer de auto stilstaat. Dit maakt het mogelijk voor de gebruikers om elektrische apparaten zoals laptops of mobiele telefoons op te laden zonder de hoofdaccu te belasten.

Stella Terra

Offroad rijden

Wat deze auto ook uniek maakt, zijn de offroad-capaciteiten. De auto is voorzien van dikke banden die geschikt zijn voor ruig terrein. Het interieur biedt ruimte aan vier personen en kan multifunctioneel worden gebruikt, bijvoorbeeld voor kamperen. De Stella Terra kan een maximale snelheid van 145 kilometer per uur bereiken, al zal de snelheid buiten de gebaande paden en stuk lager liggen.

Testen in de Sahara

Het team heeft plannen om de auto uitgebreid te testen in verschillende landschappen. Een van de meest ambitieuze doelen is om de auto naar de Sahara in Marokko te brengen, de ideale plek voor een ultieme test voor zowel de zonnepanelen als de offroad-capaciteiten van het voertuig.

En verder?

Uiteraard is de Stella Terra niet bedoeld voor commerciële productie. Maar hij dient wel als een inspirerend voorbeeld van wat er mogelijk is op het gebied van duurzaam rijden. Het project laat ook zien dat de grenzen van wat mogelijk is met zonne-energie nog lang niet zijn bereikt. Wat dat betreft is het ook jammer dat de Duitse Sono Sion en de Nederlandse Lightyear niet op de markt komen.

Foto’s: © Bart van Overbeeke

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)