Avatr slaat zijn vleugels uit naar Europa

Avatr 12

En weer mogen we in Europa een nieuw Chinees automerk verwelkomen: Avatr Technology. Dit Chinese merk, een joint venture tussen Changan, Huawei en CATL, heeft op de IAA Mobility in München zijn Europese debuut gemaakt met de lancering van de Avatr 12.

Avatr Technology

Avatr Technology is niet zomaar een nieuwkomer. Het merk Avatr is het resultaat van een samenwerking tussen drie Chinese giganten: Changan, een gevestigde autofabrikant; Huawei, een van ’s werelds grootste concerns op het gebied van elektronica en telecommunicatie; en CATL, een toonaangevende producent van accu’s voor elektrische auto’s. Een joint venture waar dus én veel geld én veel kennis achter zit.

Elke partner in de joint venture heeft een specifieke rol in de ontwikkeling van het CHN-platform. CATL richt zich op gebieden zoals accu’s, motorbesturing, elektronische besturing, energiebeheer en het de laadinfrastructuur. Huawei en Changan Automobile brengen hun expertise in intelligente voertuigoplossingen en slimme energie-ecosystemen.

Europese introductie

De Avatr 12 is onthuld tijdens de IAA Mobility 2023 in München, zodat er geen misverstanden over kunnen bestaan: de focus van Avatr ligt ook op de Europese markt. Het merk heeft duidelijk Europese ambities en wil een serieuze speler worden in het luxere segment waar het uiteraard enkele sterke concurrenten tegen gaat komen. Interessant is natuurlijk dat dat niet alleen bestaande merken zijn zoals Mercedes-Benz, Audi, BMW en Porsche, maar ook enkele andere nieuwkomers. Denk hierbij aan NIO en Lucid, waarvan de auto’s hier al verkrijgbaar zijn, en nog nieuwere merken als Zeekr, Aehra en HiPhi.

Avatr 12

Avatr 12

De Avatr 12 is 5020 mm lang, 1999 mm breed, 1450 mm hoog en heeft een wielbasis van 3020 mm. Het design van de Avatr 12 is best wel opmerkelijk. Waar de Chinese merken die het vooral van de prijs moeten hebben zich qua design niet altijd even goed onderscheiden, doet de Avatr 12 dat wel degelijk. De gestroomlijnde sedan straalt een moderne esthetiek en kracht uit die de aandacht trekt zonder te overdrijven. Het exterieur van de Avatr 12 is strak en gestroomlijnd heeft door het ontbreken van de achterruit – net als bij de Polestar 4 – een onderscheidend silhouet. Dat draagt uiteraard in grote mate bij aan de unieke uitstraling van de Avatr 12.

Er is nog maar weinig gedetailleerde informatie beschikbaar over het interieur. Gezien de samenwerking met Huawei en CATL zal het interieur ongetwijfeld voorzien zijn van de allerlaatste technologie en gimmicks. De website van Avatr vertelt al wel het volgende:

  • Intelligent panoramisch zonnedak
  • 35,4-inch 4K panoramisch breedbeeldscherm
  • Dubbele zero-gravity stoelen
  • Premium interieurmateriaal zoals fijn Nappa-lederen stoelen en duurzaam parelmoerhout
  • 27 luidsprekers met een intelligent AVATR-geluidssysteem
  • 64 kleuren intelligente sfeerverlichting
  • 3 op de natuur geïnspireerde geuren
  • Halo-scherm
  • Upgrades naderhand mogelijk via OTA

CHN-platform

De Avatr 12 is niet het eerste model van het nieuwe automerk. In juni 2022 introduceerde men ook al de Avatr 11, een SUV cross-over die zich in visueel opzicht overigens heel aardig onderscheidt. Deze heeft in tegenstelling tot de ‘12’ veel rondere vormen en heeft een karakteristieke, recht opstaande achteruit. Dat model staat op een innovatief elektrisch voertuigplatform genaamd CHN, dat men tegelijkertijd presenteerde. Dit platform vormt ook de basis voor de Avatr 12 en andere toekomstige modellen van het Chinese merk.

Het CHN-platform is ontwikkeld met een focus op hoge integratie, uitbreidbaarheid, prestaties, bereik, veiligheid, rekenkracht en intelligentie. Het platform is zo ontworpen dat het zowel sedans, SUV’s, MPV’s als crossovers kan ondersteunen met een wielbasis tot 3.100 mm. Het platform biedt ondersteuning voor zowel tweewielaandrijving als vierwielaandrijving.

Nu komen we bij de specificaties van de Avatr 12 uit. Daarvan weten we nog niet zo heel veel, maat wel dat hij beschikt over een vermogen van 578 pk en een koppel van 700 Nm. De accucapaciteit bedraagt 100 kWh, wat een rijbereik van maximaal 700 kilometer mogelijk moet maken. De vraag is of dat volgens de WLTP-norm is, of dat we wat vraagtekens moeten stellen in hoeverre die afstand ook in de praktijk te realiseren is.Avatr 12

Kansrijk?

Een vraag die we ook kunnen stellen is in hoeverre een Chinees automerk dat duidelijk banden heeft met Huawei – een concern dat onze privacy niet altijd even goed schijnt te respecteren – een succesvolle entree in Europa kan maken. De Chinese automerken worden hier niet altijd even goed gewaardeerd omdat menigeen zich zorgen maakt in hoeverre die onze privacy respecteren.

Ook de mensenrechten in China spelen natuurlijk een rol, al vinden de meeste mensen hier dat een ver-van-mijn-bed-show, maar er zijn in Europa ook veel mensen die zich zorgen maken dat we in economisch opzicht veel te afhankelijk zijn van China.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Chinese automerken heel aantrekkelijke producten van prima kwaliteit kunnen maken en dat ze ook qua design steeds sterker worden. Daar is de Avatr 12 een mooi voorbeeld van.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)