Gooit het kabinet de klimaatdoelen in de prullenbak?

vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

Ben je van plan om een elektrische auto te kopen? Dat vinden wij natuurlijk een heel goed plan. Jammer genoeg is de toekomst van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s momenteel nogal onzeker. Het kabinet overweegt om de vrijstelling af te schaffen, wat de transitie naar elektrisch rijden fors kan vertragen.

De huidige situatie: binnenkort gewoon motorrijtuigenbelasting betalen

Op dit moment hoef je als EV-rijder geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te betalen. Een mooi voordeel, dat de aanschaf van een elektrische auto nog aantrekkelijker maakt. De hoogte van de mrb is namelijk een van de belangrijkste factoren in de keuze tussen een elektrische auto en een auto met een verbrandingsmotor.

Het kabinet heeft plannen om de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s geleidelijk af te bouwen. Volgend jaar zouden EV-rijders al 25 procent van het normale tarief moeten gaan betalen, en met ingang van 2026 het volledige tarief. Dat betekent dat er voor elektrische auto’s, die vanwege hun accu relatief zwaar zijn, in verhouding veel motorrijtuigenbelasting betaald moet worden, terwijl ze de minste uitstoot veroorzaken. Dat strookt niet met de huidige differentiëring in de motorrijtuigenbelasting, waarbij er voor auto’s met een nog steeds wat meer vervuilende dieselmotor bijvoorbeeld meer mrb moet worden betaald dan auto’s met een benzinemotor.

Toch andere plannen?

Gisteren kwam RTL Nieuws met de mededeling dat men in de wandelgangen heeft vernomen dat deze plannen op de schop gaan. Nu zouden EV-bezitters volgend jaar nog van een volledige vrijstelling kunnen genieten, die met ingang van 2026 wordt afgebouwd. Dan moeten ze 60% mrb gaan betalen, in 2029 65% en in 2031 verdwijnt het voordeel helemaal. Dat is natuurlijk gunstiger dan de oorspronkelijke plannen, die nog uitgingen van volledige afschaffing van de vrijstelling in 2025.

Gooit het kabinet de klimaatdoelen in de prullenbak?

De milieubewegingen zijn fel gekant tegen de plannen van het kabinet. Ze stellen dat de afschaffing van de mrb-vrijstelling een enorme stap terug is in de strijd tegen klimaatverandering. Elektrische auto’s zijn cruciaal om onze CO2-uitstoot te verminderen, en het afschaffen van stimuleringsmaatregelen werkt averechts. Op het moment dat de transitie naar elektrisch rijden juist versneld moet worden, gooit het kabinet de klimaatdoelen deels in de prullenbak.

Maar ook de automobielbranche heeft zijn bedenkingen over de afschaffing van de vrijstelling. Er worden immers enorme bedragen door de branche in de transitie naar e-mobiliteit geïnvesteerd. Het zou zonde zijn als die onvoldoende benut worden doordat het kabinet afremmende in plaats van stimulerende maatregelen neemt.

vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

Onrust onder (toekomstige) EV-rijders

De onduidelijkheid over de toekomst van de mrb zorgt uiteraard ook voor onrust onder EV-rijders. Moet je nu wel of niet die elektrische auto kopen? De aanschaf is een flinke investering, en je wilt natuurlijk weten waar je aan toe bent. Het is nog onduidelijk wat de precieze plannen van het kabinet zullen zijn. Maar we mogen ervan uitgaan dat er binnenkort meer bekend is. In de voorjaarsnota, die in mei wordt gepresenteerd, zal het kabinet de concrete plannen voor de mrb bekendmaken. Tot die tijd is het afwachten geblazen.

En wat ga jij doen?

Ben je van plan om een elektrische auto te kopen? Je zou natuurlijk kunnen overwegen om te wachten tot de plannen van het kabinet duidelijk zijn. Maar bedenk wel dat de toekomst sowieso ‘elektrisch’ is, en dat er nu op zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s – met een maximale fiscale waarde van 45.000 euro – nog een interessante SEPP-subsidie te behalen is. Het zou zonde zijn om die mis te lopen. En hoe eerder je elektrisch gaat rijden, hoe eerder je van die vervuilende auto met verbrandingsmotor af bent. Heb je al een proefritje gemaakt, en ervaren hoe lekker stil en soepel een elektrische auto rijdt?

Wat vind jij van de plannen om de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s (deels) af te schaffen? Laat het ons gerust weten in de comments!

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)