Duurtest update Nio ET7 – We swappen lekker verder

Duurtest update Nio ET7

We zijn nu een tijdje onderweg in de ET7, maar wat een aandacht scoren we nog steeds met de Nio. En aansluitend op die aandacht volgen vaak vragen.

Vraag-antwoord

‘Hoe zit het dan met dat wisselen van die accu, is dit een Chinese auto, heeft ‘ie echt meer dan 650 pk’? Ja, er is behoorlijk wat onwetendheid rondom het nieuwe merk Nio, zoals er trouwens ook onwetendheid is bij de andere nieuwe automerken waar we de laatste maanden mee reden. Als autoliefhebber moet je stevig bij de les blijven om goed op de hoogte te zijn in de huidige autowereld. Meerdere keren werden we aangesproken met de vraag welke auto we reden. Bij het antwoord dat het een Nio betreft, kregen we diverse keren te horen dat de vraagsteller aandelen Nio in bezit had – wat geen onverdeeld genoegen is, hoewel dat allemaal te maken heeft met het moment van instappen.

Wachten op de 150 kWh accu

Maar goed, e-Drivers.com is een e-mobility platform, geen economisch forum waar iedereen lekker over de verkeerde aankoop van aandelen kan zeuren. Wat ons betreft kun je sowieso beter in een Nio rijden dan aandelen van het automerk bezitten, want met het rijden is bijzonder weinig mis. Het huwelijk tussen e-drivers.com en de Nio ET7 verloopt prima. Grootse ergernissen zijn er eigenlijk niet. Dat is een kwestie van alvorens weg te rijden, even in het menu de ‘speed limiter’ te deactiveren. Anders gaat de ET7 zeuren als je de snelheid overschrijdt die de verkeersborden aangeven.

Een keer hadden we wel iets vreemds. In Harmelen wisselden we van accu, bij het Power Swap Station aldaar, toen leverden we een zo goed als lege 100 kWh accu in en kregen we een tot slechts 70 procent geladen accu terug, terwijl Nio belooft een verse wisselaccu tot 90 procent te vullen. Beginnersfoutje, laten we het daar op houden.

Het wachten is op de 150 kWh accu, die is aangekondigd voor september en waarmee je zomaar een kilometer of 800 weg toert. Of wellicht als je werkelijk beheerst met de power omgaan, misschien wel honderd kilometer meer. Zodra die knoeperd van een accu in Nederland is, laten wij deze monteren en gaan we een actieradius test doen. Al was het maar om die laatste diesel-adepten voor eens en voor altijd de mond te snoeren.

Duurtest Nio ET7 in swap station

Een Swap Station is geen wasstraat

Dat wisselen verloopt verder uitstekend. We maken er regelmatig gebruik van. Momenteel zijn de zes huidige swap stations nog bemand – wereldwijd heeft Nio inmiddels meer dan 1400 wisselstations actief. Er schijnen soms lieden in een willekeurige elektrische auto het Swap Station in te rijden, in de hoop ook een verse accu te ontvangen. Maar helaas, zo werkt dat niet. Hoewel wij niet uitsluiten dat er (Europese) merken zijn die het systeem van Nio gaan implementeren in een model. Er schijnen gesprekken te lopen tussen bepaalde automotive merken en Nio.

Overigens zijn er ook automobilisten die denken dat een Nio Swap Station een wasstraat is. Die worden tot op heden weggestuurd door de Nio medewerker. Eind dit jaar zullen de wisselstations overigens vrij van personeel zijn.

Duurtest Nio ET7

Mooi efficiënt, met 18,1 kWh gemiddeld

Wij rijden inmiddels regelmatig zo’n 500 kilometer op een volle accu (100 kWh), thuis maximaal opgeladen. Da’s bepaald geen verkeerde score. De winterbanden, waar we veel te lang op doorgereden hebben, zijn vervangen door Bridgestone Turanza’s, hetgeen uiteraard bijdraagt aan een beter rijbereik, of anders gezegd een sympathiekere efficiëntie. Met een duurtest verbruik van 18,1 kWh per 100 kilometer over de gehele periode zijn we meer dan tevreden.

Over de Turanza’s van Bridgestone trouwens ook. We rijden de ET7 vaak in de meest comfortabele onderstelsetting, waarbij de sedan echt serieus comfortabel is, op het zachte af. Met deze nieuwe zomerbanden komt er in die stand net even meer balans in het onderstel. Maar je kunt natuurlijk de boel naar wens in stellen; van heerlijk zacht, tot stevig en van normaal vermogen tot 653 pk. Opvallend dat wij zelden voor die ‘wildste’ stand kiezen; de helft aan pk’s is eigenlijk ook voldoende.

Tekst: Werner Budding

Duurtest NIO ET7
Nee, er was niets mis met de ET7. Voor opnames waren we onderweg naar het buitenland, waar we een auto te veel bij ons hadden. Toen dus maar de Nio achterop de trailer geplaatst.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)