BYD is hard op weg om ’s werelds grootste EV-bouwer te worden

Tesla is sinds jaar en dag de onbetwiste marktleider op het gebied van elektrische voertuigen. Maar de concurrentie neemt eindelijk toe. Vooral BYD maakt een indrukwekkende opmars. De Chinese autofabrikant is hard op weg om Tesla van de troon te stoten als ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen.

BYD groeit sneller dan Tesla

In het derde kwartaal van 2023 verkocht BYD maar liefst 431,603 volledig elektrische voertuigen, een stijging van 23% ten opzichte van het vorige kwartaal. Ter vergelijking: Tesla verscheepte in dezelfde periode wereldwijd 435,059 auto’s. Het verschil van slechts 3,456 auto’s tussen de twee bedrijven is het kleinst tot nu toe. Als we in ogenschouw nemen dat de groei bij Tesla een beetje stagneert, moge het duidelijk zijn dat BYD binnenkort wel eens meer elektrische auto’s bouwt dan Tesla.

Voorsprong

BYD onderscheidt zich onder anderen door het feit dat het veel onderdelen zelf maakt. Het bedrijf produceert niet alleen auto’s maar ook zijn eigen accu’s en halfgeleiderchips. Dat biedt BYD ontzettend goede expansiemogelijkheden. Ook heeft BYD zijn aanbod onlangs uitgebreid met twee luxe EV-merken, Yangwang en Fang Cheng Bao. Deze zijn vooral voor de lokale markt bedoeld.

Daarnaast biedt het wereldwijd twee goedkopere elektrische modellen aan, de Seagull en de Dolphin, die een breder publiek zullen aanspreken. Waar Tesla nog steeds bezig is met de ontwikkeling van de zo vaak aangekondigde betaalbare elektrische auto, heeft BYD die allang in de showroom staan. En met de Seal heeft BYD ook al een concurrent voor de populaire Tesla Model 3 in het programma (foto boven).

Internationale expansie

BYD zet ook stappen op internationaal vlak. In het derde kwartaal van 2023 was 9% van de totale verkoop afkomstig uit export, een stijging ten opzichte van 5% in het vorige kwartaal. Dit toont aan dat het bedrijf zijn vleugels uitslaat buiten de Chinese markt.

Uitdagingen

Hoewel BYD en Tesla nek-aan-nek gaan in de verkoopcijfers, zijn er ook uitdagingen. Beide bedrijven liggen onder het vergrootglas van Europese functionarissen die onderzoek doen naar Chinese subsidies voor EV’s. Tesla heeft daarnaast te maken met productievertragingen, terwijl BYD zijn productie juist opvoert.

Investeringsperspectief

De iconische belegger Warren Buffett zag de potentie van BYD al vroeg. Hij investeerde via zijn bedrijf Berkshire Hathaway in de Chinese automaker. Deze investering heeft niet alleen het bedrijf een financiële impuls gegeven maar ook het vertrouwen in BYD als serieuze speler op de EV-markt vergroot.

Interessante strijd

In ieder geval is de komst van BYD als een geduchte concurrent in de wereldwijde EV-markt niet te negeren. Met sterke verkoopcijfers, technologische innovatie en een groeiende internationale aanwezigheid, is het bedrijf meer dan een serieuze uitdager voor Tesla. Het belooft daarom een interessante strijd te worden in de race om de grootste EV-producent ter wereld te worden.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)