VS verhoogt tarieven op elektrische auto’s uit China naar 100 procent

Terwijl de EU nog onderzoekt of er sprake is van dumping van elektrische auto’s uit China, heeft de Amerikaanse regering aangekondigd de invoerrechten op elektrische voertuigen uit China te verhogen naar 100 procent. Ook batterijen worden getroffen. Dit besluit is bedoeld ter bescherming tegen “oneerlijke handelspraktijken”, aldus de VS.

Breder effect op strategische sectoren

De verhoging van de invoertarieven in de VS treft ook andere producten in “strategische sectoren”, zoals batterijen en halfgeleiders. De regering-Biden wil hiermee productie- en toeleveringsketens in de VS opbouwen en beschermen. In tegenstelling tot stimuleringspakketten die groene technologiebedrijven aantrekken met subsidies, is deze tariefverhoging bedoeld om de kosten van essentiële, in China geproduceerde producten te verhogen.

Verhoogde tarieven op elektrische voertuigen en batterijen

De tarieven op elektrische voertuigen in de VS zullen dit jaar verviervoudigen van 25 naar 100 procent. Het tarief voor lithium-ionbatterijen stijgt van 7,5 naar 25 procent. Vanaf 2026 wordt een nieuw tarief van 25 procent ingevoerd op natuurlijk grafiet en permanente magneten.

Overcapaciteit en oneerlijke praktijken

Volgens het Witte Huis profiteren elektrische auto’s uit China van “uitgebreide subsidies” en “niet-marktconforme praktijken”. De overcapaciteit heeft geleid tot een stijging van de Chinese export van elektrische voertuigen met 70 procent tussen 2022 en 2023, wat de investeringen in andere landen bedreigt. Het tarief van 100 procent is bedoeld om “Amerikaanse fabrikanten te beschermen tegen China’s oneerlijke handelspraktijken”.

Bezorgdheid over Chinese marktdominantie

China controleert momenteel “meer dan 80 procent van bepaalde segmenten van de toeleveringsketen van batterijen voor elektrische auto’s”, wat de Amerikaanse toeleveringsketens kwetsbaar maakt en de nationale veiligheid bedreigt.

Nieuwe handelsconflict met China

De huidige actie tegen China brengt een nieuw handelsconflict met zich mee. President Biden accepteert een escalatie door de toon van de officiële verklaring van het Witte Huis, waarin staat dat “China’s oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot technologieoverdracht en intellectueel eigendom Amerikaanse bedrijven en werknemers bedreigen”. Biden heeft zijn handelsvertegenwoordiger opgedragen de tarieven te verhogen onder Sectie 301 van de Trade Act van 1974 op 18 miljard dollar aan importen uit China.

Chinese regering verlengt overheidssteun EV's mogelijk tot 2022

Reactie van de EU

Ook de EU overweegt strafheffingen op elektrische auto’s uit China, maar hanteert een minder harde aanpak. In oktober 2023 startte de EU een “anti-dumpingonderzoek” op basis van de veronderstelling dat Chinese importeurs profiteren van buitensporige staatssteun. Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen verklaarde dat “wereldmarkten nu overspoeld worden met goedkopere elektrische auto’s door enorme staatssubsidies”.

Effectiviteit van tarieven

Als de EU strafheffingen toevoegt aan het huidige tarief van 10 procent, zullen deze van toepassing zijn op alle importen van elektrische voertuigen uit China. Analisten concluderen dat Chinese fabrikanten nog steeds winst zouden maken, zelfs als de EU invoerrechten van maximaal 30 procent zou opleggen.

Reactie van China

De aankondiging van het anti-dumpingonderzoek door de EU veroorzaakte een sterke reactie in China. Het Chinese Ministerie van Handel beschuldigde de EU van protectionisme, wat de wereldwijde auto-industrie en toeleveringsketens zou verstoren en een negatieve impact zou hebben op de economische en handelsbetrekkingen tussen China en de EU.

whitehouse.gov

1170 658 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)