Toyota Urban SUV Concept: een nieuwe elektrische uitdager?

Toyota Urban SUV Concept

Toyota zet eindelijk vol in op de elektrische revolutie. Tijdens het jaarlijkse Kenshiki Forum in Brussel lanceerde het Japanse automerk onder meer de Urban SUV Concept en die zou wel eens een van de meest interessante nieuwe elektrische auto’s van de komende jaren kunnen worden.

Zes nieuwe elektrische Toyota’s aangekondigd

In het kader van Toyota’s ambitieuze doelstelling om tegen 2026 maar liefst zes nieuwe elektrische modellen te introduceren, is de Urban SUV Concept een van Toyota’s meest interessante onthullingen van de laatste tijd. Natuurlijk is er helemaal niets mis met de Toyota bZ4X, het enige volledig elektrische model van het Japanse merk. Maar om meerdere redenen – zoals de enorme concurrentie in dat segment – is die Toyota bZ4X nog niet echt het succesnummer waar men op hoopte.

Yaris Cross als springplank voor bZ2

Dat zou met de bZ2, zoals Toyota’s voordeligste elektrische model op de Europese markt waarschijnlijk zal heten, wel eens anders kunnen zijn. Hier focussen de Japanners op een segment waarin men nu – weliswaar met een auto met verbrandingsmotor – momenteel heel goed scoort. Als we kijken naar wat de Urban SUV Concept zo speciaal maakt dan zien we dat hij met zijn forse wielkasten en hoge rijpositie nogal wat overeenkomsten vertoont met de Yaris Cross. En dat is momenteel een behoorlijk succesnummer. Daarom zou de Yaris Cross best wel eens als handige ‘springplank’ voor deze compacte, elektrische SUV kunnen dienen.

Toyota Urban SUV Concept

Prettige combinatie

Qua afmetingen zijn de overeenkomsten met de Yaris Cross overduidelijk. De Toyota Urban SUV Concept heeft een lengte van 4,30 meter, is 1,82 meter breed en heeft een hoogte van 1,62 meter.  Deze afmetingen beloven een prettige combinatie van wendbaarheid in de stad, comfort voor langere ritten en voldoende ruimte op de achterbank voor niet al te grote volwassenen. Echt zo’n formaat dat je niet het gevoel hebt in een grote logge bak te rijden, maar ook niet in een klein autootje gepropt zit.

Wat betreft de aandrijving biedt Toyota ons de keus uit de standaarduitvoering met voorwielaandrijving of een variant met vierwielaandrijving. Die laatste past natuurlijk ook het beste bij de stoere looks van deze auto. Het zou ons niet verbazen als Toyota hier ook wat ‘offroad’ elementen aan toevoegt. Ook bij de accu zijn er twee opties: een kleiner, betaalbaarder accupakket of een groter en uiteraard duurder accupakket voor een ruimere actieradius.

Concurrentie

De positionering in de markt is uiteraard cruciaal. En juist in dit segment kunnen we een toenemende verzadiging voorspellen. De bZ2 zoals het productiemodel van de Urban SUV Concept mogelijk heet, is gepositioneerd in het B-SUV-segment. Daarin moet hij het opnemen tegen concurrenten als de Volvo EX30, Jeep Avenger, Smart #1, Peugeot e-2008 en anderen.

Als Toyota kan profiteren van zijn reputatie op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid, en van het voor dit segment uitgesproken stoere karakter, en er ook een aantrekkelijk prijskaartje aan kan hangen, dan zou de Urban SUV Concept annex bZ2 wel eens een aardig succes(je) kunnen worden.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)