Onderzoek ADAC: positie van de laadpoort kan het opladen erg makkelijk, of erg moeilijk maken

Aiways bij Fastned snelladers Duitsland

De transitie naar elektrisch rijden brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals de optimale positionering van de laadpoort. Het recente onderzoek van de ADAC naar de ideale positie van de laadpoort bij elektrische voertuigen onthult niet alleen voorkeursposities, maar laat ook zien hoe deze het dagelijks gebruik van de auto beïnvloedt.

Honderden voertuigen geanalyseerd

Die positie van de laadpoort lijkt zo’n eenvoudig gegeven, maar kan in combinatie met de plaats van de laadzuil een grote invloed hebben op het gebruiksgemak van elektrische auto’s. De ADAC benadrukte het belang van de laadpoortpositie voor elektrische voertuigeigenaren, vooral diegenen die regelmatig gebruikmaken van openbare laadstations of die nog geen toegang hebben tot een thuislaadpunt. Een onhandige positie kan het laadproces bemoeilijken, vooral in krappe stadsomgevingen of bij beperkte ruimte bij laadstations.

Met een analyse van maar liefst 235 voertuigen biedt het onderzoek van de ADAC een waardevol inzicht in wat als ‘ideaal’ wordt beschouwd in de context van verschillende parkeer- en laadsituaties.

ADAC onderzocht posities laadpoorten

Posities laadpoorten

De studie identificeerde zes mogelijke posities voor de laadpoort op elektrische auto’s, waarbij drie posities significant vaker voorkwamen dan de andere. De meest voorkomende positie bleek de achterkant aan de passagierszijde te zijn, gevolgd door de achterkant aan de bestuurderszijde en de voorkant aan de bestuurderszijde. Deze verdeling benadrukt een duidelijke voorkeur onder de automobielfabrikanten, maar roept ook vragen op over het gebruiksgemak in verschillende laadsituaties.

Invloed van de positie op de laad- en parkeerervaringen

Er is eigenlijk geen ideale positie van de laadpoort te bedenken, die in alle mogelijke situaties de mogelijkheid biedt om de laadconnector aan te sluiten. Gebruikers zullen daar met de manier waarop ze parkeren dus altijd rekening mee moeten houden. Vooral bij snelladen kan dit heel nauw komen.

Langs parkeren

ADAC onderzocht handige posities laadpoorten bij langsparkerenBij langsparkeren aan de straat kan de positie van de laadpoort een belangrijke rol spelen in het gemak van aansluiten op een laadpaal. Voertuigen met een laadpoort aan de voorzijde bieden hier mogelijk een voordeel, aangezien de kabel direct van de laadpaal zonder obstakels naar de auto kan lopen. Zolang de voorzijde van het voertuig zich in de buurt van de laadpaal bevindt, gaat dit probleemloos. Bij auto’s waar de laadpoort zich aan een van de zijden bevindt, gaat het aansluiten of probleemloos, of is het juist een flinke uitdaging.

Dwars parkeren

ADAC onderzocht handige posities laadpoorten bij dwarsparkeren

Voor het dwars parkeren, in parkeervakken in parkeergarages of bij winkelcentra, kan een laadpoort aan de zijkant van het voertuig gunstiger zijn. Dit maakt het makkelijker om de auto dicht bij de laadpaal te parkeren en de kabel te verbinden, vooral in krappe ruimtes. Hier heeft de laadpoort aan de voorzijde alleen voordelen als er voor het voertuig genoeg ruimte is.

Parkeren in krappe garages

ADAC onderzocht handige posities laadpoorten bij parkeren in garage

Bij het opladen thuis, waar veel eigenaren een laadstation aan de wand laten installeren, kan de positie van de laadpoort heel bepalend zijn voor het gemak waarmee de auto wordt opgeladen. Een laadpoort aan de zijkant kan in smalle garages handiger zijn dan een poort aan de voor- of achterkant, afhankelijk van de oriëntatie van de parkeerplek ten opzichte van de lader.

Ook uitdagingen bij snelladen

ADAC onderzocht handige posities laadpoorten bij snelladen

Bij snellaadstations, waar de ruimte rondom de laadzuilen behoorlijk krap kan zijn en de stugge laadkabels slechts een beperkte lengte hebben, kan een onhandig gepositioneerde laadpoort het aansluiten behoorlijk bemoeilijken. Dit geldt vooral voor stations die ontworpen zijn voor voertuigen met laadpoorten aan specifieke zijden. Een universele benadering in de positionering van laadpoorten zou dit proces kunnen vergemakkelijken.

Langere laadkabel maakt het veel makkelijker

Een praktisch advies van de ADAC is om een langere laadkabel aan te schaffen, die idealiter een lengte tussen de zeven en acht meter heeft, om flexibiliteit bij het laden te vergroten en de mogelijke ongemakken door een minder ideale laadpoortpositie te compenseren.

Langere laadkabel maakt het veel makkelijker

Aandachtspunt bij aanschaf

Daarom benadrukt het onderzoek van de ADAC het belang van de positie van de laadpoort in het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen. Terwijl fabrikanten verschillende benaderingen kiezen, is het duidelijk dat de keuze van de laadpoortpositie van grote invloed is op het gebruiksgemak bij het laden, ongeacht of dit thuis gebeurt, bij openbare oplaadpunten of bij snellaadstations.

Voor toekomstige kopers van elektrische auto’s is het dus essentieel om deze overwegingen mee te nemen in hun keuzeproces, aangezien het een aspect is dat direct invloed heeft op de dagelijkse bruikbaarheid van hun voertuig.

Ook bij het laten installeren moeten ze zich er sterk van bewust zijn dat de plek van de laadpaal of wandlader goed moet matchen met de positie van de laadpoort van de huidige auto én toekomstige auto’s.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)