Mini Aceman: Made in China, later ook uit Oxford

Mini Aceman

Het Britse merk Mini staat aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling: de lancering van de Mini Aceman. Dat is de allereerste Mini die én alleen in een volledig elektrische versie wordt aangeboden, én in China wordt gebouwd. Waar hij dan ook gebouwd wordt, het is niettemin een interessant model dat ongetwijfeld zijn weg naar de kopers weet te vinden.

Great Wall Motors

De Mini Aceman zal over een paar jaar overigens ook ‘gewoon’ in Oxford worden gebouwd. Maar vooralsnog komt hij, dat zal ergens begin volgend jaar zijn, uit de fabriek van het Chinese Great Wall Motors. De samenwerking tussen Mini en Great Wall Motors illustreert niet alleen heel duidelijk de globalisering van de auto-industrie, maar ook de opkomst van Chinese autofabrikanten als belangrijke spelers op de wereldmarkt.

Volledig elektrisch

De nieuwe Aceman zal dus ook een unieke positie innemen omdat dit het eerste model van Mini zal zijn, dat uitsluitend in een volledig elektrische versie verkrijgbaar zal zijn. Waar er van de Cooper en Countryman nog verschillende versies met verbrandingsmotor waren en zijn – weliswaar steeds minder – zal de Mini Aceman echt alleen elektrisch zijn. Dat is ook iets wat past in de strategie van Stefanie Wurst, hoofd van Mini. Zij verklaarde dat ze een volledige elektrificatie van het productportfolio van Mini voor ogen heeft. De Aceman moet een belangrijk onderdeel van deze visie worden: „De volledig elektrische Mini Aceman biedt nieuwe mogelijkheden voor klanten die een kleinere cross-over willen dan onze succesvolle Mini Countryman. De consistente elektrificatie van ons productportfolio maakt een duidelijk statement over de toekomst van het merk Mini.”

Formaat: tussen Cooper en Countryman in

Qua formaat is de Aceman weliswaar niet geheel nieuw, aangezien de vroegere Clubman ook zo’n beetje een ‘tussenmaat’ was. Maar de Mini Aceman is veel minder bescheiden dan die Clubman, en oogt veel meer als een stoere en sportieve cross-over in plaats van een keurige, kleine stationwagen in vintage stijl. Wat dat betreft past de nieuwe Aceman perfect bij de Cooper en Countryman, en ook wat formaat betreft. Met een lengte van 4,075 meter, een breedte van 1,754 meter en een hoogte van 1,495 meter, positioneert de vijfdeurs Aceman zich namelijk precies tussen de compacte driedeurs Mini Cooper en de ruimere vijfdeurs Countryman. Deze afmetingen maken hem tot de ideale stadsauto: compact genoeg voor het drukke verkeer in de steden, maar ook ruim genoeg om vijf personen te vervoeren.

Prestaties: nog even wachten

Onder de motorkap bevindt zich uiteraard een elektrische aandrijflijn, maar het is nog even niet duidelijk hoe krachtig die zal zijn. Er wordt gesproken over een vermogen van 30 kW à 160 kW. Wel weten we dat de Aceman een 54,2 kWh accupakket zal krijgen, wat een indrukwekkende actieradius van zo’n 350 à 400 kilometer mogelijk moet maken. Het is nog een gerucht, maar voor de meer prijsbewuste consumenten zou er ook een instapmodel met een 40 kWh accupakket komen, wat nog steeds een respectabele actieradius van ongeveer 250 kilometer zou bieden.

Iconisch Mini-design

Het interieur van de Aceman weerspiegelt Mini’s toewijding aan kwaliteit en innovatie, en het zal uiteraard geheel in Mini-stijl worden uitgevoerd. Verwacht wordt dat de auto uitgerust zal zijn met het nieuwste Android Automotive OS en een geavanceerd circulair OLED-display.

Met dit aanbod zal de Aceman zal de strijd aangaan met concurrenten zoals de Volvo EX30, Zeekr X en Smart #1. Met een geschatte vanafprijs van ongeveer 40.000 euro, biedt de Aceman een unieke mix van Mini’s kenmerkende stijl en praktische bruikbaarheid. Of dat voldoende zal zijn om de iets grotere maar even dure concurrenten het hoofd te bieden, moet de toekomst uitwijzen.

Maar voorlopig moeten we nog even geduld hebben voor de lancering, die is waarschijnlijk eind dit jaar. De eerste leveringen zullen begin volgend jaar zijn. Er zal in de loop van dit jaar ongetwijfeld nog een officiële onthulling volgen. Voorlopig moeten we het doen met de foto’s die Mini tijdens de testritten maakte.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)