Geeft Toyota’s doorbraak de transitie naar elektrisch rijden een nieuwe boost?

Toyota, pionier op het gebied van hybride en waterstoftechnologieën, heeft zich vaak terughoudend opgesteld ten aanzien van volledig elektrische voertuigen. Maar met de recente aankondiging van een doorbraak in solid-state accutechnologie lijkt Toyota een nieuwe koers in te slaan.

Solid-state accu’s: veiliger en krachtiger

Solid-state accu’s, die gebruik maken van vaste in plaats van vloeibare elektrolyten, zijn al lang het onderwerp van onderzoek en ontwikkeling in de auto-industrie. Ze beloven hogere energiedichtheden, snellere laadtijden en verbeterde veiligheid. Maar er zijn nog heel wat technische uitdagingen technische uitdagingen te overwinnen. Mede daardoor is het tot nu toe niet mogelijk om accu’s met deze technologie op grote schaal te produceren. Het is dus nog steeds wachten op de eerste productieauto’s met solid-state accu’s.

Doorbraak

Toyota beweert nu dat het deze uitdagingen heeft overwonnen. Volgens de Japanse autofabrikant heeft het bedrijf een methode ontwikkeld om solid-state accu’s zelfs efficiënter en goedkoper te produceren. Deze doorbraak zou de weg kunnen vrijmaken voor de massaproductie van deze accu’s, waardoor ze een haalbare optie worden voor toekomstige elektrische auto’s.

Verschillende voordelen

De potentiële impact op de transitie naar elektrisch rijden is aanzienlijk. Met een (door Toyota) geschatte actieradius van 1.200 kilometer en een laadtijd van slechts 10 minuten, zouden solid-state accu’s de ervaring van het rijden in een elektrisch voertuig drastisch kunnen veranderen. Ze zouden de zogenaamde ‘range anxiety’, een van de grootste obstakels voor de acceptatie van elektrische voertuigen, kunnen verminderen en ook de laadtijden bij de snelladers aanzienlijk kunnen verkorten. Bovendien zijn solid-state accu’s ook veel veiliger dan de huidige Li-Ion-accu’s met vloeibare elektrolyten.

Over twee jaar beschikbaar?

Toyota kondigt aan dat de eerste modellen met solid-state accu’s in 2025 beschikbaar zullen zijn. Welke modellen dat zijn, en wat de exacte specificaties zijn, laat zich voorlopig nog raden.

Een boost voor de transitie

Als ze, zoals Toyota beweert, ook nog eens goedkoper zouden zijn zou dit alles elektrische auto’s veel aantrekkelijker kunnen maken voor een breder publiek. Het spreekt voor zich dat deze doorbraak de transitie naar elektrisch rijden flink kan versnellen.

De reactie van de markt en met name de concurrentie op deze aankondiging zal interessant zijn om te volgen. Andere autofabrikanten, waaronder Tesla en General Motors, en natuurlijk ook verschillende accuproducenten, zijn immers ook bezig met de ontwikkeling van solid-state accu’s. Toyota’s doorbraak zou de druk op deze bedrijven kunnen verhogen om hun eigen ontwikkeling van deze technologie te versnellen.

1600 901 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)