Een beetje nuance mag best…

Nuance in stimuleringsmaatregelen elektrisch rijden -

– Column door Bas van der Weerd –

Het zal je niet ontgaan zijn, de oproep van de Mobiliteitsalliantie aan de overheid om elektrisch rijden te blijven stimuleren. Sommige media pikken het op alsof elektrisch rijden straks volstrekt onbetaalbaar wordt. Inderdaad, er mag wel wat gebeuren, maar laten we niet meteen overdrijven.

Mobiliteitsalliantie

Even voor de duidelijkheid: die Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband van verschillende bedrijven en organisaties uit alle hoeken en gaten van de vervoerssector. Daaronder bevinden zich naast diverse OV-organisaties ook de BOVAG, ANWB, RAI Vereniging, de Fietsersbond en andere belangenclubs. Er zijn commerciële belangen maar die zijn binnen die club zo tegenstrijdig dat we een weloverwogen mening en oordeel mogen verwachten.

Elektrisch rijden wordt inderdaad minder voordelig

Op zich kunnen we stellen dat elektrisch rijden minder voordelig is dan enkele jaren geleden. De voordelige bijtelling voor elektrische auto’s is zo goed als verdwenen. Over twee jaar moeten we ook weer wegenbelasting gaan betalen voor elektrische auto’s. Omdat die relatief zwaar zijn, wordt dat een bittere pil. De hoogte van de aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s is een stuk afgebouwd en zal nog verder dalen. Ook gaan we meer BPM betalen op elektrische auto’s.

Bovendien is elektriciteit duurder geworden. Waar de overheid de accijnzen op brandstof tijdelijk verlaagde (dat is bijna afgelopen) was er bij de elektriciteitsprijzen alleen sprake van een prijsplafond. Dat was (ook nu nog, in mindere mate) te merken aan de prijzen bij de openbare laadpunten en snelladers.

Prijsverhogingen én -verlagingen op komst

Al met al is elektrisch rijden een stuk duurder geworden. Ook omdat elektrische auto’s de afgelopen tijd wat duurder zijn geworden. Tenminste, er is een aantal merken dat meende de gestegen kostprijzen in de verkoopprijzen door te moeten rekenen. Maar Tesla ging de prijzen juist verlagen. En meerdere merken gingen daarin mee. Daar is niet iedereen blij mee. Je zal maar net een nieuwe auto hebben gekocht, en nu horen dat diezelfde auto nu een paar duizend euro goedkoper is. Later deze week komen we overigens met een artikel dat uitgebreider op die prijsontwikkeling ingaat.

Meer goedkopere elektrische auto’s

Aan de andere kant, en dat is mijn reden om deze column zo te noemen, zijn er ook meer betaalbare elektrische auto’s op de markt gekomen. Dat is nog maar net begin, en komen er nog veel en veel meer. Er komt meer keus, en daarmee meer concurrentie.

Daarnaast zullen de voordelen van de schaalvergroting – een van de redenen waarom Tesla zijn prijzen kon verlagen – zullen ook bij de andere autoproducenten gaan doorwerken. Bovendien worden er her en der goedkopere modellen ontwikkeld. Over een paar jaar zullen er meerdere elektrische modellen met een vanafprijs van ongeveer 20 mille te koop zijn. Ook in een segment hoger, zeg maar 25 mille, zal er straks keus genoeg zijn.

Volkswagen ID. 2all Concept

Een paar ideetjes….

Laten we daarom niet meteen moord en brand gaan schreeuwen. Wie goed rekent en meer dan gemiddeld rijdt (en met een ICE ook voor meer uitstoot dan gemiddeld zorgt) zal zien dat elektrisch rijden nog steeds voordeliger zal blijven. Maar lang niet voor iedereen, en die verschillen moeten inderdaad kleiner worden. Daarom zal de overheid toch met geld over de brug moeten komen.

Communicatie

Maar er moet meer gebeuren. Zorg ten eerste eens voor fatsoenlijke informatie, zou ik zeggen. Iedereen die nog amper met elektrisch rijden bekend is, heeft nog steeds dezelfde vooroordelen. Te duur, te weinig actieradius, te weinig laadpalen, geen lagere uitstoot, te weinig grondstoffen, niet te recyclen accu’s, onduidelijke prijzen, enzovoorts. Communiceer ook dat er ook zoiets als belasting op elektriciteit bestaat. Nu denken veel mensen dat ze via de accijnzen op benzine en diesel meebetalen aan voordelige elektriciteit voor elektrische auto’s. Zo’n boodschap komt faliekant verkeerd over bij mensen die zich door de overheid gedwongen voelen om te zijner tijd elektrisch te gaan rijden.

Die vooroordelen moeten echt zo snel mogelijk van tafel. Natuurlijk, de geloofwaardigheid van de regering annex overheid is de afgelopen tijd tot een dieptepunt gedaald. Dat maakt het moeilijk om overtuigend over te komen. Maar het moet wél gebeuren. Pas dan kunnen en zullen mensen een goede, weloverwogen keuze maken.

Stimuleringsmaatregelen elektrisch rijden goedkoper duur

Financiële maatregelen

Daarnaast zal de overheid moeten zorgen dat elektrisch rijden de komende jaren voordelig genoeg blijft om mensen over de streep te trekken. En noem dat niet te vaak stimulering want dat tast de geloofwaardigheid aan. Elektrisch rijden zit nu zo’n beetje op een break-even punt, en daar moet je ook naar handelen, zowel qua communicatie als financiële maatregelen. Laat ik maar eens een paar concrete, naar mijn idee prima haalbare voorstellen op tafel leggen:

Bijtelling

De bijtelling moet alleen worden berekend over de fiscale waarde van de auto, zonder de accu. Dan is die in ieder geval lager dan van een ICE zonder dat iedereen het meteen oneerlijk vindt.

MRB

Zo’n dergelijke maatregel kun je ook nemen bij de wegenbelasting. Ga gewoon uit van het gewicht van de auto zonder accu. Dan zijn elektrische auto’s iets in het voordeel. Net als bij de bijtelling is dat volgens mij een prima compromis.

BPM

Ja, de auto is voor een deel een luxe artikel, vind ik persoonlijk. Die extra belasting in de vorm van BPM mag wat mij betreft gewoon blijven staan. Maar houd hem voor elektrische auto’s de komende jaren nog even laag, en communiceer dat ook duidelijk. Dat helpt weer om van het dure imago van elektrisch rijden af te komen

Elektriciteitsprijzen

De prijs van elektriciteit is voor bijna iedereen nog steeds volstrekt onduidelijk. Natuurlijk, je wilt de marktwerking niet onderuithalen. Zorg als overheid dan dat die prijzen binnen bepaalde bandbreedtes blijven. Dat geeft de aspirant koper toch een veilig gevoel.

BMW i3

Bedrijfsleven

Ook het bedrijfsleven kan het een en ander doen om elektrisch rijden te stimuleren. Dat kan zonder investering, bijvoorbeeld door elektrische occasions in de vorm van personal lease (dus niet op afbetaling) aan te bieden. Inclusief laadpas met een maandelijks tegoed, zodat mensen precies weten waar ze financieel aan toe zijn. Gewoon een contract voor een jaar, met een proeftijd van 3 maanden, puur om te proberen. Welke millenial wil er nu niet in zo’n BMW i3 rijden? Als je de klanten daarnaast een beetje goed ondersteunt betreffende laadpalen, laadpassen en het rijden van langere afstanden, maak je de drempel veel lager.

En, wat vind jij ervan? Wat kunnen we nog meer doen om elektrisch rijden te stimuleren? Heb jij goede ideeën? Laat het weten in de comments!

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 465 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)