Byton heeft het helaas niet gered

De Chinese startup Byton heeft het helaas het loodje moeten leggen. Byton, ooit gelanceerd met grootse ambities, heeft kortgeleden faillissement aangevraagd. Dit nieuws komt niet bepaald als een verrassing, aangezien het bedrijf al bijna twee jaar op de rand van een faillissement balanceert.

Hoge verwachtingen

Byton werd in september 2017 opgericht met hoge verwachtingen. Het managementteam bestond uit personeel afkomstig van gerenommeerde bedrijven zoals BMW en Tesla. De initiële investeerders waren onder andere FAW en CATL. Byton had plannen om vestigingen op te zetten in Nanjing, Silicon Valley en München. In oktober 2019 begon het bedrijf met de pre-serie productie van de M-Byte.

M-Byte

Deze elektrische SUV had een vermogen van maximaal 408 pk en een actieradius van 460 kilometer. De reacties daarop waren overwegend positief en de M-Byte leek op weg naar serieproductie. Er waren zelfs aankondigingen dat de eerste leveringen in Europa eind 2021 zouden plaatsvinden.

Uitdagingen

Maar de weg naar een succes was geplaveid met tal van uitdagingen. De financiële problemen van Byton begonnen in 2021. Toen vroeg een schuldeiser een insolventieprocedure aan voor Nanjing Zhixing New Energy Vehicle Technology Development Co, de primaire bedrijfseenheid van Byton. Ondanks de grote activa van het bedrijf, werden de rechten en belangen van de schuldeisers niet beschermd.

De situatie verslechterde verder met de uitbraak van de Covid-19 pandemie eind 2019. Hierdoor werd het bedrijf in juni 2020 gedwongen om de activiteiten tijdelijk te staken. Zoiets is natuurlijk funest voor een startup die alleen maar geld kost. Een samenwerking met Foxconn, aangekondigd in januari 2021, leek redding te brengen. Maar al enkele maanden later verbrak het Taiwanese bedrijf alle banden, wijzend op de verslechterende financiële situatie van Byton.

Faillissement

Het faillissement van Byton heeft uiteraard verstrekkende gevolgen. Het bedrijf had bij de lancering in 2019 maar liefst 50.000 pre-orders genoteerd voor de M-Byte. Deze klanten zullen nu waarschijnlijk teleurgesteld worden, aangezien het onwaarschijnlijk is dat de M-Byte ooit het daglicht zal zien.

Het verhaal van Byton is een herinnering aan de harde realiteit van de elektrische voertuigindustrie. Ondanks de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, blijft het een uitdagende markt met immens hoge ontwikkelingskosten en intense concurrentie. Het faillissement van Byton is een waarschuwing voor andere start-ups in de sector: zelfs met een sterk team, innovatieve technologie en aanzienlijke investeringen is een succes niet gegarandeerd.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)