Bi-directioneel laden met de Volkswagen ID-serie

Bi-directioneel laden met de Volkswagen ID-serie

Een van de meest interessante ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden is ongetwijfeld bi-directioneel laden. Deze technologie transformeert elektrische voertuigen in mobiele energieopslagunits. Volkswagen heeft onlangs aangekondigd dat een groot deel van de ID-serie nu geschikt is voor deze vooruitstrevende techniek.

Wat betekent dit?

Maar wat betekent bi-directioneel laden precies? In essentie stelt het elektrische auto’s in staat om niet alleen energie van het net te halen, maar ook terug te leveren. Dit opent een wereld van mogelijkheden, waarbij auto’s bijdragen aan het energienet in plaats van enkel energie te consumeren. Verschillende modellen uit de ID-serie, zoals de populaire ID.3 en ID.4, zijn dankzij een recente 3.5 software-update nu voorzien van de nodige software om deze innovatieve technologie te ondersteunen.

Bi-directioneel laden met de Volkswagen ID-serie

Energie voor twee dagen

De Volkswagen ID.4 heeft een V2G-capaciteit van 10kW. Daarmee kan het voertuig ongeveer dezelfde hoeveelheid energie terugleveren aan het elektriciteitsnet als het gemiddelde huishouden in twee dagen verbruikt. Belangrijk hierbij is dat het accupakket niet verder ontlaadt dan 20 procent, zodat de auto ook altijd beschikbaar is voor gebruik.

Een inspirerend voorbeeld van deze technologie in actie is te vinden in de Zweedse gemeente Hudiksvall, met name in de wijk Stenberg. Hier heeft ondernemer Klas Boman een duurzaam bouwproject gestart, waarbij elektrische auto’s als energieopslag worden gebruikt. Dit project illustreert hoe bi-directioneel laden niet alleen individuele huishoudens, maar hele gemeenschappen kan transformeren.

Bi-directioneel laden met de Volkswagen ID-serie

Zonnepanelen

Een bijzonder interessant aspect is de interactie tussen bi-directioneel laden en zonne-energie. Huishoudens met zonnepanelen kunnen overdag de zonne-energie opslaan in hun auto en deze ’s avonds terugleveren, wat bijdraagt aan een efficiënter energiegebruik en lagere energiekosten. Dit kan eventueel ook gecombineerd worden met een thuisaccu, wat nog meer flexibiliteit biedt.

Alleen compatibel met HagerEnergy laadstations

In de beginfase kunnen de bi-directionele functionaliteiten van ID-modellen alleen worden benut met het DC-thuisstation uit de S10 E COMPACT serie van HagerEnergy GmbH. Dit betekent dat de compatibiliteit van de bi-directionele laadstation (wallbox) in eerste instantie beperkt is. Volkswagen zegt dat de technologie in de toekomst ook compatible is met andere laadstations. Verder zijn op dit moment alleen de ID-modellen met een 77 kWh-accupakket (en de 3.5 software) geschikt voor deze technologie.

Bi-directioneel laden met de Volkswagen ID-serie

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)