Test Peugeot e-3008: Franse vuist tegen de Chinezen

Het leek een mission impossible voor Stellantis, waartoe onder meer Fiat, Alfa Romeo, Citroën en Peugeot horen, om de Aziatische concurrentie in de nabije toekomst aan te kunnen. Maar de vlag kan uit: deze verse e-3008 toont de veerkracht van het gigantische autoconcern. We reden een flinke ronde door de Provence met de basisversie.

Overvleugeld door Aziaten

Laten we de huidige automotive situatie even met een helikopter view bekijken. Dat de concurrentie vanuit Azië, Japan, China en Korea, in kracht vrij snel toeneemt, weten we. De Chinezen hebben een flink deel van de grondstoffentoevoer in handen, krijgen in enige mate hulp van de nog altijd dictatoriale overheid en zijn in staat om naar verhouding snel te kunnen schakelen, hetgeen allemaal resulteert in nieuwe modellen met innovatieve techniek. De auto-industrie zoals we die al vele decennia kennen, uit de Oude Wereld, werkt op een heel andere basis. In Europa zitten overheden de auto-industrie eerder in de weg dan dat er een helpende hand wordt geboden, en om ongehinderd te kunnen beschikken over belangrijke grondstoffen voor batterijen is niet vlot genoeg gereageerd op de transitie. En dan komt er ook nog bij dat de Europese auto-industrie in een star werksysteem zit, waar veerkracht en snelle koerswijzigingen niet gemakkelijk uitvoerbaar zijn. En zie daar; de Aziaten overvleugelen ons.

Elektromotor voorin is standaard

Maar Stellantis geeft zich niet direct gewonnen; zoveel is duidelijk nu we met de e-3008 rijden. Er is veel goed aan deze 4,54 meter lange elektrische SUV, die overigens ook met een benzineaandrijflijn op de markt komt. De levering van de e-3008 start in Nederland in mei, met de single motor (210 pk) variant. Korte tijd later volgt de versie met twee elektromotoren, die aan 230 pk komt en 1350 kilo mag trekken. Opvallend is dat Peugeot ervoor heeft gekozen om de elektromotor voorin te plaatsen. Pas als je kiest voor een vierwielaangedreven e-3008 zit er tussen de achteras ook een motor. De reden die Peugeot opgeeft als achtergrond van de keus, is het creëren van meer bagageruimte. Aan het gegeven dat een auto met aandrijving op de achterwielen eigenlijk altijd lekkerder rijdt dan een voorwielaandrijver, gaan de Fransen voorbij. Overigens moet gezegd dat er nauwelijks ergernis opwekkende reacties voelbaar zijn in de besturing, ook niet als je alle 210 pk’s aanspreekt. De vermogensafgifte voelt soepel aan.

Mooie cijfers

Later dit jaar volgt de e-3008 met 98 kWh accu, die aan een moddervette actieradius komt van 700 kilometer volgens de WLTP-meting. Kijk, dat schiet nog eens op. Vooralsnog moeten we het doen met een 73 kWh (ruim 500 kilometer rijbereik) accu, die maximaal aan 160 kW laadt, net als de grote accu trouwens. Da’s niet per se grensverleggend, maar de laadpiek zou behoorlijk langdurig zijn, stelt Peugeot. Eind dit jaar biedt Peugeot ook een 22 kW AC-onboard laadsysteem aan, optioneel. Net als klimaatregeling voor de accu. De hardware voor deze zogenaamde voorverwarming en -koeling voor de batterij zit al in de e-3008. Middels een over-the-air update én een dealer-update zullen de exemplaren van de e-3008 die dit jaar al de weg op gaan later dit jaar ook aan accu temperatuurhuishouding kunnen doen. Hoewel we dus op een aantal zaken moeten wachten, zit het qua innovaties wel goed.

ChatGPT aan boord

Peugeot is bijzonder trots op het feit dat berijders van een 3008 hun auto kunnen bedienen met een app, maar tegenwoordig heeft het merendeel van de auto’s een dergelijke bedieningsmogelijkheid. Interessanter is de ChatGPT-functie in het entertainmentsysteem. Dat systeem op zich laat zich prettig bedienen, aanmerkelijk fijner dan de multimedia clusters die we tot op heden gewend waren van Peugeot. De graphics, de snelheid van het systeem en de totale look and feel voldoen zeker. We zijn ook te spreken over de functionaliteiten van het interieur, al hadden de voorstoelen wat forser mogen zijn.

Dynamisch afgestemd onderstel

Peugeot spreekt zelf over een uitmuntend comfortniveau. Nou vallen het lage geluidsniveau en het nauwelijks aanwezige rolgeluid zeker in positieve zin op. Er is gekozen voor een stevig afgestemde wielophanging, die eerder aan dynamisch dan aan reusachtig comfortabel doet denken. Maar met een wagengewicht van 2073 kilo voor de basisversie (de 98 kWh weegt fors meer) vraagt de e-3008 ook wel om een stevige afstemming.

Geen SEPP-voordeel

In totaliteit maakt de elektrische 3008 een meer dan prima indruk. Het design lijkt redelijk tijdloos, de specificaties van de aandrijflijn voldoen meer dan en de mogelijkheid om jezelf echt een serieus rijbereik cadeau te doen, zal de veel-rijders beslist aanspreken. Dat Peugeot bij de e-3008 met een nieuwe garantietermijn gaat werken, schenkt extra vertrouwen – 8 jaar of maximaal 160.000 kilometer voor alle elektrische en mechanische componenten. Kortom, een interessante nieuwkomer. Net jammer dat Peugeot de fiscale prijs niet onder de 45 mille heeft kunnen houden. Met 48.190,- euro valt de e-3008 ruim buiten de SEPP-subsidie mogelijkheid.

Tekst: Werner Budding, camera: Matteo Lucatelli

1200 800 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)