Test: Nio ET5 Touring, elektrische midsize stationwagen met Italiaanse flair

De elektrische revolutie in de autowereld blijft zich uitbreiden, en deze keer heeft de Nio ET5 Touring zijn intrede gemaakt. Terwijl Peugeot, Opel, MG en Porsche allemaal hun elektrische stationwagenvarianten presenteren, biedt Nio met de ET5 Touring een verfrissende kijk op het genre. Deze nieuwe elektrische stationwagen valt op door zijn Italiaans geïnspireerde design en handige bagageruimte, perfect voor avontuurlijke activiteiten. Wat is ‘ie mooi hè…

 Elegante bips

Nio is bijzonder trots op het feit dat de modellen in Europa worden getekend. Alsof de locatie waar de designers werken garant staat voor een Europese vormgeving. Onzin natuurlijk, want als je diezelfde medewerkers hun werk in Shanghai laat doen, kan er natuurlijk hetzelfde resultaat uit komen. Een marketingverhaal dus. Neemt niet weg dat de modellen van Nio, stuk voor stuk weldegelijk een Europees georiënteerde vorm hebben. Simpelweg omdat dat de opdracht was. Deze Nio ET5 Touring heeft zelfs zowaar Italiaanse sferen in de carrosserievorm. Haal de Alfa Romeo 156 Sportwagon nog eens voor het netvlies, of voor degene die dit model niet meer herinneren – dat zijn dan niet echt de autoliefhebbers onder ons – zoek ‘m even op in Google. Deze ET5 Touring heeft dezelfde flair, dezelfde elegantie, die ronde bips, snaarstrak, met niet te veel tierelantijntjes en overbodige opsmuk. Gewoon een cleane, vooral heel fraaie vorm. Ruim? Nee, niet bijzonder ruim. Maar dat hoeft ook niet. Schoonheid mag zo zijn gebreken hebben.

Handige bagageruimte

De bagageruimte meet een litertje of 450. Te vergroten door de achterbank om te klappen, of alleen het centrale deel, zodat je daar je kite- of snowboard tussen kunt vervoeren. Lifestyle, daar is ‘ie weer, het modewoord van begin deze eeuw bij menig marketingafdeling van een automerk. Destijds werden er te kust en te keur stationwagens gelanceerd. Vaak zonder een reusachtig ruime bagageruimte, hetgeen kundig onder het tapijt werd geveegd met de term ‘lifestyle’. Ook deze ET5 Touring is zo’n lifestyle model. Doe je aan avontuurlijke sporten, als kiten, skiën of mountainbiken, dan kun je eigenlijk niet zonder een ET5 Touring, zo iets. Nee, die mountainbike past niet in de Touring, wel op het dak. Daar is voorzien in de mogelijkheid dak-dragers te monteren. Om die bagageruimte toch grote bestaansrecht te geven, zijn er allerlei handigheidjes in aangebracht. Haken, lussen om je boodschappentas aan vast te knopen, zodat ‘ie niet door de bagageruimte rolt als je bij de supermarkt van het parkeerterrein rijdt, binnenverlichting die ook als zaklamp bruikbaar is en nog zo van die snuisterijen die handig zijn, maar die je in praktijk vermoedelijk niet zo vaak gebruikt. Hoe dan ook; waar het om gaat bij de Nio ET5 Touring, zijn bagageruimte, daar is verder niets op aan te merken. En ook in dat deel van de Nio staat de afwerking weer op een bijzonder fijn niveau.

Enorm glazen dak

De ET5 Touring rijdt niet wezenlijk anders dan de vierdeurs variant. Behalve dat de bestuurdersstoel wat lager instelbaar is. Er waren klachten na de lancering van de ET5 over een fractioneel te hoge zitpositie, en daar hebben de Chinezen dus naar geluisterd. In de Touring zit een mega groot glazen dak, dat weliswaar niet open kan, maar dat je wel elektromagnetisch kunt verduisteren. Het zicht naar achteren via de binnenspiegel kent enige belemmering door de hoofdsteunen op de achterbank.

Sneller accu wisselen

Er valt meer nieuws te melden. Nio heeft een nieuw type 100 kWh accu. Deze laadt aan een snellader vlotter, tot maximaal 180 kW, in plaats van 130 tot op heden. Op dit moment is de uitlevering van die snellere accu al gaande. De ‘oude’ 100 kWh accu’s blijven in het Nio ‘swap programma’, maar gezien het feit dat die nieuwe accu in een veelvoud in het systeem komt, verwatert de hoeveelheid eerder geleverde accu’s. Dat swapsysteem kent een verbeterde versie. Het swapstation dat dit weekend in Maastricht opent, is een sneller functionerende versie. Dat betekent dat je wisselt in drie minuten, tegen vijf minuten voor de andere al in gebruik zijnde wisselstations.

Geringe meerprijs

De kans dat er flink meer Touring’s verkocht gaan worden dan reguliere ET5’s is groot. Nio vraagt slechts 1200 euro extra voor de station-variant. Doen dus, zou ik zeggen. De prijs met accuhuur bedraagt 51.900,- euro, inclusief accu 63.900,- euro. Ook bij de ET5 Touring kun je kiezen tussen een 75 of 100 kWh accu, en eveneens tussen huren of kopen. Huren is de beste keus, dan biedt Nio namelijk de keus om te wisselen bij de swap-stations. Vooralsnog is het wachten op de 150 kWh accu. Nio levert deze enorme accu op dit moment mondjesmaat uit in China. Reken op 2024 voor deze batterij, die een actieradius van een zomaar een kilometer of 850 mogelijk maakt.

Tekst: Werner Budding camera: Rob Steltman

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

1170 781 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)