Kansen en uitdagingen na afschaffing SEPP-subsidie gebruikte auto’s

De populariteit van elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gestegen, al is er volgens de ANWB nu even een kleine hick-up. De dalende prijzen van elektrische auto’s, in combinatie met de aantrekkelijke SEPP-subsidie, maakten de overstap voor veel mensen steeds betaalbaarder. Maar op 1 januari 2025 stopt de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s.

Heeft het stopzetten van de subsidie gevolgen voor de prijzen?

De overheid motiveert de afschaffing van de subsidie door te stellen dat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s de afgelopen jaren fors gedaald zijn. Van de € 29 miljoen die dit jaar in de subsidiepot beschikbaar was, is nu al ruim € 14 miljoen euro uitgekeerd, terwijl we pas in april zijn.

De prijzen voor gebruikte elektrische auto’s zijn, door zowel het gestegen aanbod als de daling van de prijzen van nieuwe EV’s, de afgelopen tijd al aardig gedaald. En die daling zou nog wel eens stevig door kunnen zetten. Er komen namelijk steeds meer elektrische occasions op de markt, nu er heel veel leasecontracten aflopen. Laten we even teruggaan in de recente geschiedenis, naar het jaar 2019. Toen was er vanwege de lage bijtelling van 4% een ware run op elektrische leaseauto’s. Nu, bijna 5 jaar later, komt er een eind aan die lage bijtelling én aan de meeste leasecontracten uit die tijd. In de wetenschap dat er in dat jaar ruim 60.000 elektrische auto’s op de markt kwamen, mag je verwachten dat we de komende tijd een bijzonder groot aanbod aan elektrische occasions zien.

De verwachting is dat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s de komende tijd daarom nog verder zullen dalen. Experts voorspellen hier en daar zelfs dat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s in 2025 met 20% tot 30% kunnen dalen. Wie dus geduld heeft, kan volgend jaar wellicht een nog goedkopere elektrische auto aanschaffen, ook zonder subsidie.

Welke nadelen heeft de afschaffing van de subsidie?

Natuurlijk kan de afschaffing van de subsidie voor sommige kopers een drempel vormen. De aanschafprijs van een elektrische auto, met name een nieuw exemplaar, ligt immers nog steeds aanzienlijk hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto. De subsidie bood voor veel mensen een welkome en drempelverlagende financiële tegemoetkoming.

Nog steeds genoeg voordelen voor elektrisch rijden

Ondanks het wegvallen van de subsidie zijn er nog steeds tal van voordelen aan elektrisch rijden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lagere gebruikskosten: Elektrisch rijden is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Dit komt doordat de stroomkosten lager zijn dan de brandstofkosten.
  • Minder onderhoud: Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen dan benzineauto’s, waardoor ze minder onderhoud nodig hebben.
  • Milieuvriendelijker: Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit, wat een positieve bijdrage levert aan de luchtkwaliteit.
  • Toegang milieuzones: Met een elektrische auto mag je de milieuzones in, terwijl diesel- en benzineauto’s daar vaak niet meer welkom zijn.
  • Lage wegenbelasting: Op dit moment betaal je zelfs helemaal geen wegenbelasting voor een elektrische auto. Vanaf 2025 wel, maar is er een gewichtscorrectie van toepassing, die 30 tot 40 procent betaalt.

Subsidie op nieuwe elektrische auto’s blijft (nog even)

Laten we nog even benadrukken dat de subsidie op nieuwe elektrische auto’s in 2025 gehandhaafd blijft, al is het nog niet helemaal duidelijk wat er daarna gebeurt. Deze subsidie bedraagt ook volgend jaar € 2.950. Voor kopers die de overstap naar elektrisch rijden willen maken, maar nog twijfelen over de aanschaf van een gebruikte auto, kan dit een aantrekkelijk alternatief zijn. Natuurlijk mogen we verwachten dat de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s in de komende jaren ook zal worden afgebouwd. Aan de andere kant worden de nieuwe elektrische auto’s steeds beter en betaalbaarder. Dat maakt het rijden met een elektrische auto, of hij nu nieuw of gebruikt is, evengoed aantrekkelijker dan ooit.

1600 1067 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)