Getest: vernieuwde Citroën ë-C4 en ë-C4 X met meer vermogen en grotere actieradius

Citroën’s volledig elektrische ë-C4 modelreeks heeft een upgrade ondergaan met de introductie van de Citroën ë-C4 en ë-C4 X. Deze nieuwe versies combineren een 115 kW (156 pk) elektromotor met een verbeterde 54 kWh batterij, die een hogere energiedichtheid heeft. Dit heeft geleid tot een toename van de actieradius, met 60 kilometer; in totaal nu 420 km (WLTP), en een vermogenstoename van 20 pk.

Het nadeel is dat deze verbeteringen een extra investering van exact €2.000 vereist, zowel voor de vernieuwde ë-C4 (vanaf €39.830) als de nieuwe ë-C4 X (vanaf €40.680). Maar het wonderlijke is, de huidige 100 kW modellen blijven vooralsnog ook beschikbaar. Voor sommigen kan het misschien vreemd lijken om extra te betalen voor slechts een paar pk meer, maar er zijn meer verbeteringen. Allereerst is er de nieuwe 115 kW (156 pk) synchrone elektromotor, die de vorige synchrone elektromotor met permanente magneet vervangt. Bovendien heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de cel-chemie van de batterij. Waar het energieopslagsysteem eerst voor zestig procent uit nikkel, twintig procent kobalt en tien procent mangaan bestond, is dat nu: tachtig procent nikkel, tien procent mangaan en tien procent kobalt. Deze aanpassing heeft geleid tot een verbeterde energiedichtheid en een langere levensduur van de batterij. Hierdoor is het gemiddelde energieverbruik gedaald tot 12 kW/u, wat in de praktijk resulteert in voordelen zoals een extra bereik van 30 km in stadsverkeer. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt, beweert Citroën.

Geen long range of performance

Het is echter belangrijk op te merken dat deze upgrades niet direct leiden tot dusdanig drastische verbeteringen in prestaties en actieradius. Het is daarom begrijpelijk dat Citroën ze niet heeft bestempeld met namen als “Long Range” of “Performance”. Het betreft eerder een bescheiden stap voorwaarts om de auto competitiever te maken in het C-segment. Desondanks blijven we onder de indruk van de Citroën ë-C4, maar dan vooral vanwege het comfort dat de gezinsauto biedt, wat hem onderscheidt van zijn concurrenten in het C-segment.

De ë-C4 past perfect in de strategie van Stellantis om zowel verbrandingsmotor- als elektrische versies van dezelfde auto te produceren. Op de weg is het moeilijk om het verschil tussen een reguliere C4 en een ë-C4 te onderscheiden, en hetzelfde geldt voor zijn zustermodellen op het EMP2-platform, zoals de Opel Astra Electric en de Peugeot e-308 en e-2008. De ë-C4 X is de iets langere (twee-eiige) tweelingzuster van de Citroën ë-C4, maar met kont. Dit maakt het tot een sportieve sedan met verhoogde bodemvrijheid, hoewel de fabrikant het een ‘vierdeurs fastback’ noemt. De Citroën ë-C4 X is 24 centimeter langer dan de reguliere ë-C4 en verschilt nog op een ander gebied van de hatchback: terwijl de ë-C4 ook verkrijgbaar is met verbrandingsmotoren, is de nieuwe ë-C4 X in Nederland alleen beschikbaar als elektrische variant.

Twee basisvarianten

Zowel de Citroën ë-C4 als de ë-C4 X zijn verkrijgbaar in twee varianten. De basisversie is uitgerust met een elektromotor van 134 pk en een 50 kWh accu. De nieuwste toevoeging aan het gamma biedt 154 pk en een 54 kWh accu. Een positief aspect is dat de ë-C4 snelladen tot 100 kW ondersteunt, waardoor je de batterij in slechts 30 minuten tot 80% kunt opladen bij een geschikt laadstation. Voor thuisladen wordt een Type 2-kabel meegeleverd, waarmee je de batterij in zeven uur en 30 minuten tot 100% kunt opladen met een standaard 7,4 kW lader. Citroën benadrukt dat de ë-C4, dankzij zijn lichtere accupakket en snelle oplaadmogelijkheden, effectief lange afstanden kan afleggen, ondanks de theoretisch kleinere actieradius vergeleken met sommige concurrenten.

Rijervaring

Als je op zoek bent naar opwindende prestaties, dan kan de overstap naar de 54 kWh variant wellicht wat teleurstellend zijn. De ë-C4 mist die opwindende versnelling die je bij sommige andere elektrische auto’s kunt ervaren. Desondanks levert hij soepele en lineaire prestaties. De prestaties zijn voldoende, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden (en 10,0 seconden voor het 50 kWh model) en een topsnelheid van 150 km/u voor beide versies. Het gaat bij de ë-C4 niet direct om extreme prestaties. Zodra je plaatsneemt in de comfortabele bestuurdersstoel, realiseer je je dat deze auto is ontworpen voor ontspannen ritten. Bovendien biedt de ophanging uitstekende isolatie tegen oneffenheden in het wegdek, zoals kuilen en slecht asfalt. De besturing is licht en mist wellicht wat gevoel, maar is toch nauwkeurig en goed afgesteld. De remmen zijn beter dan die van de meeste andere elektrische auto’s, met een goed pedaalgevoel en -modulatie. De ë-C4 lijkt oneffenheden eerder glad te strijken dan ze te absorberen, en in bochten is er wat onderstuur en overhellen van het koetswerk, maar dit blijft te allen tijde effectief onder controle gehouden.

Interieur

Het interieur van de ë-C4 oogt modern en fris, maar blinkt vooral uit in gebruiksvriendelijkheid. Het wordt gedomineerd door een digitaal dashboard en een responsief infotainmentsysteem. Het touchscreen wordt veel gebruikt voor de bediening van de auto, maar er is ook een handig plankje onder het scherm waarop je je hand kunt laten rusten tijdens het rijden. Daaronder bevinden zich fysieke knoppen en toetsen voor de klimaatregeling, wat een praktische toevoeging is. Als gezinsauto biedt de ë-C4 voldoende opbergmogelijkheden, inclusief handige USB-aansluitingen en opbergvakken tussen de stoelen. Citroën biedt ook verschillende accessoires en opties aan, waaronder een draadloze telefoonoplader, head-up display en tablethouders voor de voorpassagier. De Advanced Comfort-stoelen van Citroën verdienen een speciale vermelding. Ze zijn ruim van formaat en rijkelijk bekleed met hoogwaardig schuim en een dikke laag structuurschuim van vijftien mm op het oppervlak. Ze zijn zowel comfortabel als ondersteunend tijdens het rijden, wat ideaal is voor lange ritten. Op de achterbank ervaar je meer dan voldoende bewegingsruimte, met voldoende knie- en hoofdruimte, ondanks de aflopende daklijn. De bagageruimte biedt 380 liter aan opbergruimte met de stoelen omhoog, en er is een dubbele bodem voor extra gemak.

Citroën ë-C4 X

Beschikbare versies

De Citroën ë-C4 is verkrijgbaar in drie verschillende modellen: Sense, E-serie en C-serie Edition. De 54 kWh motor met 154 pk is alleen beschikbaar in het laatste model. Alle modellen zijn standaard uitgerust met LED-koplampen, een 10,0-inch touchscreen, Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Keeping Assist en Driver Attention Alert. Daarnaast zijn er opties beschikbaar, zoals een tablethouder voor de voorpassagiers, LED-interieurverlichting, een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol. De Shine Plus-variant is voorzien van een premium audiosysteem met verbeterde luidsprekers en een subwoofer.

Conclusie

De Citroën ë-C4 is een sympathieke elektrische auto die aantrekkelijker is geworden dankzij het 54 kWh model met een grotere actieradius. De actieradius van 420 km (in de praktijk ongeveer 360 km) maakt de auto veel praktischer dan voorheen. Hoewel de nieuwe Citroën modellen achterblijven bij enkele van hun concurrenten, zoals de eveneens geheel nieuwe Hyundai Kona Electric (514 km WLTP), MG4 Electric 77kWh met groot bereik (520 km WLTP) en Volkswagen ID.3 Pro/S (429 km WLTP), kunnen ze concurreren met andere rivalen die niet zo’n grote batterijcapaciteit hebben. Of je de ë-C4 bovenaan je lijst plaatst, hangt af van hoeveel waarde je hecht aan comfort en rust tijdens het rijden.

Citroën ë-C4 X

Tekst: Marc Verweij

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 464 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)