Europese automarkt in april: EV’s maken een comeback, hybride blijft populair

De Europese automarkt leek begin dit jaar even in het slop te raken, maar de cijfers van april 2024 laten een ander beeld zien. Met een groei van 13,7% in nieuwe autoregistraties ten opzichte van april 2023 is er weer sprake van een positieve trend. Auto’s met een hybride en volledig elektrische aandrijving winnen onverminderd aan populariteit.

April 2024 was een maand van groei

De Europese automarkt heeft volgens de meest recente cijfers van ACEA in april 2024 een flinke groei doorgemaakt. In vergelijking met maart 2024, toen er een dip in de verkoopcijfers was, is er nu een stijging van 13,7% te zien. Deze groei is te danken aan een aantal factoren, waaronder het herstel van de toeleveringsketens, de afnemende inflatie en het toenemende consumentenvertrouwen.

Elektrische auto’s gewoon weer in de lift

Een van de trends die de Europese automarkt de afgelopen tijd liet zien, maar die onlangs een dipje leek te vertonen, is de groeiende populariteit van volledig elektrische auto’s. In april 2024 hadden BEV’s een marktaandeel van 11,9%, een stijging van 1,8 procentpunt ten opzichte van april 2023. De bovenaan afgebeelde Volvo EX30 behoorde bijvoorbeeld tot de populairste modellen in Nederland. Deze groei is te danken aan een aantal factoren, waaronder overheidssubsidies, de uitbreiding van het laadnetwerk, het toenemende aanbod van elektrische modellen én de toegenomen acceptatie onder de automobilisten.

Hybride elektrische voertuigen (HEV’s) blijven populair

Naast volledig elektrische auto’s blijven ook hybride elektrische voertuigen (HEV’s) populair. Dit is vanwege de steeds strengere emissienormen het eerste alternatief voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor. In april 2024 hadden HEV’s een marktaandeel van 24,3%, een stijging van 4,6 procentpunt ten opzichte van april 2023. Veel mensen zijn van mening dat HEV’s het beste van twee werelden bieden. Ze zouden de voordelen van een verbrandingsmotor met die van een elektromotor combineren. Dit resulteert inderdaad in lagere emissies en een lager brandstofverbruik maar is zeker niet de ‘heilige graal’.

Plug-in hybrides (PHEV’s) verliezen toch een beetje terrein

In tegenstelling tot BEV’s en HEV’s verliezen plug-in hybrides (PHEV’s) wat terrein. In april 2024 hadden PHEV’s een marktaandeel van 7,6%, een daling van 0,9 procentpunt ten opzichte van april 2023. Deze daling is mogelijk te wijten aan het aflopen van subsidies en de groeiende populariteit van volledig elektrische auto’s.

Opmerkelijk genoeg menen verschillende autofabrikanten, die bang zijn dat hun investeringen in volledig elektrische auto’s niet op korte termijn rendabel zijn, dat PHEV’s een goede tussenoplossing zijn. Daar is dus lang niet iedereen het mee eens.

Benzine en diesel blijven sterk achter

De verkoopcijfers van benzine- en dieselauto’s blijven – zoals verwacht – dalen. In april 2024 hadden benzine- en dieselauto’s een marktaandeel van respectievelijk 37,4% en 18,8%. Deze daling is te wijten aan de strengere emissienormen en de groeiende populariteit van elektrische en hybride auto’s.

Opmars van elektrisch rijden zet onverminderd voort

De verkoop van elektrische auto’s in Europa zal de komende jaren verder zal toenemen. Overheidsbeleid, zoals strengere emissienormen en subsidies voor elektrische auto’s, speelt hierbij een belangrijke rol. Ook de uitbreiding van het laadnetwerk speelt een grote rol. Uiteraard levert ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën bij zowel de accu’s als elektrische auto’s een bijdrage aan de groei van de EV-markt.

Hoe sterk de opmars van elektrisch rijden de komende jaren door zal zetten, is niet te voorspellen? De tijd zal het leren, maar één ding is zeker: de Europese automarkt is volop in beweging en elektrisch rijden speelt daarin hoe dan ook een steeds grotere rol.

500 333 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)