Duurtest update: Polestar 2 BST edition 230

We zijn inmiddels dik 6000 kilometer onderweg met The Beast, en we hebben het naar ons zin in de performance-EV. Hoewel we af en toe ook klachten krijgen, van medepassagiers.

Sneakers lopen beter dan lakschoenen

Niet dat de Polestar 2 nou perse het meest geschikte model is om taxiritten mee uit te voeren; daar is ‘ie achterin onvoldoende ruim voor. Toch zitten we wel eens met meer dan twee personen in de Zweedse Chinees, of is de Polestar een Chinese Zweed? Hoe dan ook, de volwassen kerel die onlangs op de achterbank werd meegetorst, vond het een oncomfortabele rit. De uitleg dat dat nou precies het unique selling point is van Polestar 2 BST maakte het er niet direct beter van. De metafoor dat keurige lakschoenen nu eenmaal ook minder fijn lopen dan een paar hippe sneakers, deed het commentaar van achteren verstommen.

Er komen meer performance-EV’s

Laten we wel zijn, veel performance EV’s zijn er (nog) niet. Hyundai lanceert op dit moment de Ioniq 5 N, een 650 pk sterke en 73.995,- euro kostende sport-EV. Binnenkort gaan we ermee rijden, op een circuit in Spanje. Ook de BMW i4 M50 valt in het rijtje ‘belevings-EV’. BMW vraagt 76 mille voor de M50, en levert voor die ‘muntjes’ een performance machine met 544 pk. Overigens komt ook Porsche met een hyper-Taycan, die het verschil moet maken met de conventionele Taycan. En ook daarmee gaan we binnenkort rijden op een Spaans circuit. Met zijn 476 pk blijft de BST wat achter bij genoemde concurrenten, hoewel het verschil in snelheidsbeleving tussen de BST en de M50 niet groot is. Benieuwd hoe die 650 pk aanvoelt in de N van Hyundai. Daar leest u binnenkort meer over op het grootste e-mobility kanaal van Nederland.

De Brembo’s zijn op hun taak voorbereid

De 21 inch Diamond Cut wielen, met Pirelli P Zero’s erom heen, werken nauwkeurig samen met het Öhlins-onderstel. Wat een grip en wat een precisie in de besturing. Dat de bekrachtiging van de stuurinstallatie, zoals te doen gebruikelijk bij moderne auto’s, een toefje minder sterk zou mogen zijn, doet weinig af aan de beleving achter het stuur. Je werpt je zelf op slingerende B-wegen van bocht naar bocht, altijd is er direct veel kracht voorhanden. Dat je bij een wilde rit onvoldoende remwerking hebt van het regenereren mag duidelijk zijn, maar het stopmateriaal van Brembo is altijd achter de hand om wat snelheid kwijt te raken. Je zit super achter het stuur, voelt wat er gebeurt onder de auto, zodat je relatief eenvoudig een lang slinger parcours op de limiet kunt afleggen.

Rijbeleving of rijdynamiek

Dat al die sportieve hardware geen degelijke bijdrage levert aan een geweldige actieradius, mag duidelijk zijn. Het is het één of het ander; rijbeleving en rijbereik gaan vooralsnog niet hand in hand. We komen bij een gangbare rijstijl, nu in de winter, zo’n 380 kilometer ver. Onlangs reden we voor het RTL4-programma De Mooiste Wegen met een gefacelifte Polestar 2 Long range op een neer naar Zwitserland. Die Long range stond op winterbanden, toch kwamen we net iets voorbij de 400 kilometer op een volle accu. Overigens haalden we diverse keren 210 kW aan een snellader. Meer dus dan de beloofde 205 kW. Doet ons denken aan Porsche. De Zuid-Duitse bouwer van sportauto’s gaf in verleden vaak lagere performance-cijfers op dan in de praktijk waar bleek te zijn. Een soort vriendelijke bescheidenheid, waar ook Polestar over beschikt. Da’s trouwens meer Zweeds dan Chinees. We kunnen dus stellen dat de Polestar 2 BST een Zweedse Chinees.

Tekst: Werner Budding

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)