Duur Chinees EV-merk staat op omvallen

De Chinese EV-markt blijft groeien en dus komen er nog steeds merken bij. Maar niet ieder merk overleeft de hevige concurrentiestrijd in China. Er zijn honderden auto’s te koop in ieder segment en bovendien verlagen vele merken hun prijzen. De afgelopen jaren zijn diverse merken opgedoekt, waaronder Enovate en Weltmeister. Dat waren relatief onbekende en onbeminde namen, maar nu staat belangrijk merk op omvallen.

HiPhi wie?

HiPhi is een innovatief EV-merk onder Human Horizons, een Chinees technologie- en mobiliteitsbedrijf. HiPhi werd in 2019 gelanceerd en verkoopt 3 modellen: de X, de Y en de Z. De auto’s hebben een gewaagd ontwerp met bizarre deurconstructies, LED-schermen op de buitenzijde, en natuurlijk veel vermogen. Ik ben deze zomer in een HiPhi dealer in Beijing geweest en ik was diep onder de indruk. De wildste van het stel is de HiPhi Z, een sedan-coupé die veel weg heeft van een ruimtevliegtuig.

HiPhi X, Y en Z

De Z is 5 meter lang maar slechts 1.4 meter hoog. Hij heeft zelfmoorddeuren, een dubbele achterspoiler, en gigantische 22-inch wielen. Er zitten schermen in de bumpers en op de deuren, de bestuurder kan via het infotainmentsysteem tekst of afbeeldingen invoegen. De Z  heeft twee motoren, vierwielaandrijving en achterwielbesturing. Het vermogen is ​​672 pk en 820 Nm, daarmee scheurt de Z van 0 naar 100 in 3,8 seconden. Het bereik is 705 kilometer. De HiPhi Z kost minimaal 65.000 euro.

HiPhi-Z

Zelfs voor China te gek

Prima cijfers, en de X en de Y zijn net zo interessant. Helaas lijkt het merk HiPhi zelfs voor China een beetje te gek. Chinese consumenten proberen graag nieuwe merken, technologieën en ontwerpen, zelfs tegen hoge prijzen. Maar er is een grens, en daar is HiPhi overheen gegaan. De auto’s zijn gewoon te ver van de wereld. In China wordt aangenomen dat een onafhankelijk merk ongeveer 10.000 auto’s per maand moet verkopen om te overleven. HiPhi verkocht nooit meer dan 1.900 exemplaren per maand, en de verkoop daalde eind vorig jaar als een steen, tot slechts 564 auto’s in december, en in januari nog verder tot 232.

Toen kwamen de eerste geruchten naar boven dat HiPhi zijn rekeningen niet kon betalen. HiPhi bevestigde de problemen en ging op zoek naar nieuwe investeerders, maar tevergeefs. Daarop sloten diverse dealers hun deuren. Deze week bleek dat HiPhi de loonbetalingen heeft uitgesteld, en dat produktie voor een half jaar is opgeschort. De moeilijkheden komen net op het moment dat HiPhi een export offensief in Europa heeft gelanceerd. Als HiPhi ten onder gaat, zal dat een triest einde zijn voor een veelbelovend merk.

HiPhi-X

Wie nog meer?

Met de 10.000-grens als uitgangspunt zijn er meer onafhankelijke spelers die in de problemen kunnen komen. Neta schommelt al een jaar rond de 10.000, en merken als Lingbox en Skyworth komen zelden over de 1.500 per maand. Het lijkt er dus op dat HiPhi zeker niet het laatste merk is dat gaat omvallen. Bekende merken als Li Auto, NIO en Xpeng zitten ondertussen ruim boven de 10.000 per maand en lijken dus voorlopig veilig.

Tekst: Tycho de Feijter

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)