Chinese EV-fabrikanten betreden de Keniaanse markt

Kenia, een uitgestrekt land in Oost-Afrika met een populatie van circa 52 miljoen mensen, staat bekend om zijn relatieve stabiliteit en welvaart. Dankzij de sterke banden met China, waarbij Chinese ondernemingen aanzienlijk investeren in de infrastructuur, energie-, en bouwsectoren, is China de grootste handelspartner van Kenia. Het is dan ook geen verrassing dat producenten van Chinese EV’s geïnteresseerd zijn in deze markt.

De Keniaanse automarkt is niet groot, met 11.370 nieuwe verkochte auto’s in 2023, en dat was een flinke krimp ten opzichte van 2023. Toch zien Chinese EV-makers kansen op de lange termijn, met name in de grote steden. De Keniaanse overheid wil graag meer elektrisch vervoer om de vervuiling te verlagen, en steunt de EV sector met belastingvoordelen.

Chinese merken in Kenia

In lijn met de gangbare praktijk gaan de Chinese merken partnerships aan met lokale distributeurs. Het oplaadnetwerk in Kenia is nog beperkt, met thuisladen als de voornaamste methode, waardoor compacte EV’s bijzonder geschikt zijn.

Wuling

Dit merk, onderdeel van SGMW, maakt furore met onder meer de Mini EV Cabrio, een trendy stadsauto met cabriodak – een opvallende verschijning in Afrika. Een meer serieuze toevoeging is de Autopax Air EV Yetu, een lokaal geassembleerde variant van de Wuling Air mini EV, geprijsd op slechts 4.600 euro. Zelfs de president van Kenia is onder de indruk van dit initiatief.

© Autopax AirEv YETU

JAC

Deze fabrikant kiest voor een andere aanpak met de verkoop van een robuuste elektrische pick-up truck. Met pick-up trucks die 50% van de nieuw verkochte auto’s uitmaken, gedomineerd door dieselmodellen van Isuzu en Toyota, introduceert JAC ook twee elektrische vrachtwagens, waaronder de N75 vier-tonner – de eerste in zijn soort op de Keniaanse markt.

BYD

Een niet te missen speler, BYD, is reeds twee jaar actief in Kenia met elektrische bussen en de BYD T3, een elektrische bestelwagen. In samenwerking met een lokaal bedrijf worden deze voertuigen geleased aan bouwbedrijven en transportondernemingen. BYD plant om in de nabije toekomst ook elektrische personenauto’s op de Keniaanse markt te brengen.

Andere merken

Fabrikanten zoals Chery en Changan zijn al langer aanwezig in Kenia, tot nu toe met enkel benzinemodellen. Als de EV markt serieus gaat groeien zullen zij ongetwijfeld ook met EV’s op de proppen komen. Zoals altijd zien Chinese merken een markt die anderen negeren. Of het uiteindelijk goed uitgepakt is vers twee, maar als ze er eenmaal zijn gaan de Chinezen niet snel meer weg.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)