Caterham EV Seven: moderne techniek in een klassiek jasje

Caterham EV Seven

Ook het Britse automerk Caterham, bekend om zijn lichtgewicht ‘retro look’ sportwagens, ontkomt niet aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Met de Caterham EV Seven, een conceptmodel dat de mogelijkheden van een volledig elektrische Seven verkent, laat Caterham zien dat het bijna klaar is om elektrische modellen te gaan bouwen.

Een elektrische revolutie, maar wel op zijn Caterhams

De EV Seven is geen radicale heruitvinding van het klassieke Seven-model. In plaats daarvan bouwt het voort op de bestaande architectuur van de Seven, maar dan met een geavanceerde elektrische aandrijflijn. De technologie in het hart van de EV Seven is volledig nieuw, ontwikkeld in samenwerking met Swindon Powertrain, een bedrijf dat bekend staat om zijn geavanceerde en robuuste aandrijflijnen voor zowel weg- als raceauto’s.

Caterham EV Seven

Kracht en prestaties in een lichtgewicht pakketje

Elektrische auto’s staan erom bekend dat ze zwaar zijn, omdat het accupakket nogal wat extra gewicht toevoegt. Caterham heeft er echter alles aan gedaan om het gewicht van de EV Seven zo laag mogelijk te houden. Het resultaat is dat de elektrische variant slechts 70 kilogram zwaarder is dan de huidige brandstofvariant. De accu is dan ook niet zo heel erg groot, maar de compacte EV Seven is toch uitgerust met een 51kWh (40kWh effectief) accupakket. Dit accupakket zou met een laadsnelheid van 152kW kunnen worden opgeladen kunnen worden. Dat belooft dus een behoorlijk korte laadtijd.

De EV Seven wordt aangedreven door een op maat gemaakte, achterin gemonteerde Swindon Powertrain-motor, die 240 pk (179 kW) produceert bij 9000 toeren per minuut en een instant koppel van 249 Nm levert. Dit resulteert in een vermogen-gewichtsverhouding van ongeveer 340 pk per ton. Dat belooft een rappe acceleratie. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u verwacht Caterham dat de Ev Seven die in ongeveer 4 seconden doet, terwijl hij een topsnelheid van 130 km/u heeft.

Caterham EV Seven

Verkenningstocht

Hoewel de EV Seven momenteel nog een conceptmodel is, laat Caterham zien dat men serieus bezig is om de mogelijkheden van elektrisch rijden te verkennen. Dat men daarbij de eigen maatstaven niet los wenst te laten, benadrukt de CEO van Caterham, Bob Laishley: “Elk toekomstig EV-model dat we produceren, moet trouw zijn aan het DNA van een Caterham: lichtgewicht, leuk om te rijden en gericht op de bestuurder. Het belangrijkste doel voor dit project is om een voertuig te ontwikkelen met een gewichtsverschil van niet meer dan het equivalent van het hebben van een passagier aan boord.” De EV Seven zal zijn debuut maken op het Goodwood Festival of Speed, dat in juli plaats zal vinden.

Volgende uitdaging

Caterham is naast deze EV Seven ook bezig met de ontwikkeling van een geheel nieuwe, volledig elektrische sportwagen. Dit gebeurt onder leiding van de nieuwe hoofdontwerper van het merk, Anthony Janarelly. Dit moet dan echt een elektrische opvolger van de Seven worden.

Het ontwikkelen van een elektrische versie van de Seven is geen eenvoudige taak. De uitdagingen zijn niet alleen technisch, maar ook cultureel. Caterham-rijders waarderen de rauwe, mechanische sensaties en het directe rijgedrag van de Seven. Het transformeren van deze kwaliteiten naar een elektrische auto is dan ook een behoorlijke uitdaging voor Caterham.

Laishley voegde eraan toe: “Het bouwen van een Seven die in staat is tot een zondagochtendrit is haalbaar met de huidige accutechnologie, maar de uitdaging is voor circuitgebruik waar het energieverbruik sterk toeneemt. Op dit moment is accukoeling door vloeistofkoeling een van de beste oplossingen om te kunnen omgaan met de snelle laad- en ontlaadcycli die op een circuit zouden worden ervaren.”

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)