Zoekt en gij vindt een nieuwe EV met een lage bijtelling

8 december 2021, door Joeri

Corona, chiptekort en de autobranche. Ze lijken tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar te zijn verbonden. Hoe dat zit nu precies? En wat zijn de mogelijke oplossingen? Ik leg het je graag even uit.

Hoe het begon

Begin 2020 was er voor het eerst officieel sprake van corona in Nederland, waarop gereageerd werd door de overheid met een thuiswerkadvies. Consumenten gingen daardoor andere keuzes maken door meer consumentenelektronica te kopen om bijvoorbeeld thuis te kunnen werken (laptops, webcams) én voor huiselijk entertainment (tablets). Bedrijven reageerde weer anders en zette hun bestellingen voor nieuwe auto’s even in de ijskast, onwetende wat de toekomst hen brengt én gezien het thuiswerkadvies zijn er misschien in de nabije toekomst minder leaseauto’s nodig.

Weet dat consumentenelektronica en auto’s beide chips nodig hebben. Vraag en aanbod van chips waren altijd goed op elkaar afgestemd, totdat corona ten tonele verscheen. Auto’s werden toen bijna niet meer verkocht en consumentenelektronica vond gretig aftrek. De chipfabrikanten pasten hun productie op de gewijzigde vraag aan en maakten (bijna) geen autochips meer. Maar toen de autoverkoop weer aantrok was er ineens een tekort aan autochips (halfgeleiders). Terwijl de verkoop van consumentenelektronica geen grote terugval kende.

Meer dan 1.000 chips per auto

Hoeveel chips heeft een auto eigenlijk? Het is niet zo dat een auto slechts enkele tientallen chips nodig heeft. Bijna elke functie in een auto heeft een chip nodig. Het zijn niet altijd high-tech chips, maar voor bijvoorbeeld de uitdoofvertraging van de binnenverlichting of om de knipperlichten te laten knipperen is een chip nodig. Momenteel heeft een elektrische auto al iets van 1.000 chips aan boord, waarbij de luxere modellen al over meer dan 3.000 chips beschikken.

Lange levertijden biedt andere mogelijkheden

Autofabrikanten pakken dit probleem op verschillende manieren op. Op sommige functionaliteiten zoals een knipperlicht kun je niet besparen, maar op een schuifkanteldak of draadloze oplaadfunctie voor je telefoon wel. Enkele fabrikanten vragen aan de klant of de auto geleverd mag worden zonder de desbetreffende optie, zoals bij een schuifkanteldak. Andere fabrikanten leveren de auto met dummychips om later via een werkplaatsbezoek de chips alsnog te plaatsen en de functie te activeren.

Probleem met stijgende bijtelling

Voor zakelijke rijders is de tenaamstellingdatum belangrijk. Deze bepaalt namelijk welk bijtellingspercentage van toepassing is op de zakenauto. Het basisbijtellingstarief is 22%. Indien je een zakenauto privé gaat gebruiken, dan krijg je 10% korting op het basistarief en betaal je dus nog maar 12%, tot 40.000 euro. Voor elke euro daarboven betaal je 22%. Volgend jaar stijgt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s naar 16% en dan tot 35.000 euro. Goedkoper wordt het niet. Althans voor fonkelnieuwe auto’s.

Oplossing zakelijke rijder

Mocht je als zakelijke rijder meer waarde hechten aan een lage bijtelling, dan aan het nieuwste kenteken, dan zijn er nog nieuwe gebruikte elektrische auto’s verkrijgbaar met een lage bijtelling. Dat zit namelijk zo, Nederland is het land met de hoogste laadpaaldichtheid van Europa. Dus ondanks dat wij een klein land zijn, kunnen elektrische auto’s hier goed verkocht worden. Daarom wordt Nederland wel eens het Europese afvoerputje van EV’s genoemd. Wij kunnen ze goed verkopen, dus ‘dumpen’ fabrikanten graag hier hun elektrische auto’s. Maar omdat elke fabrikant dat doet ontstaat er hier een overschot. Deze auto’s worden wel voorzien van een Nederlandse kentekenplaat en registratie, waardoor ze nog jaren interessant zijn voor zakelijke rijders. Hiervan staan er nog steeds redelijk wat op voorraad, alleen je moet ze wel weten te vinden.