Test Tesla Model X Plaid: meer dan alleen idioot snel

Zoals vanouds bij Tesla werd weer veel geduld gevraagd, maar nu is ‘ie er, de Model X Plaid. Inclusief het Yoke-stuur en een nekhernia veroorzakend acceleratiepotentieel.

Een compleet nieuw model

Bij Tesla spreken ze van een compleet nieuw model. Wat logisch is, het woord ‘facelift’ past bij de conservatieve automerken, niet bij Tesla, en een update is het evenmin. Een update krijg je tenslotte te pas en te onpas bij Tesla. De wijzigingen bij de nieuwe X, of het nou een Plaid of de te verwachten Long Range betreft, gaan verder dan je op het eerste gezicht denkt. Neem de wielophanging. Hier is meer souplesse in aangebracht, en op slechte wegen is dat bonkerige verdwenen. Een S of X zijn altijd uitgerust met luchtvering. Hoewel we de vinger er niet achter kregen, lijkt de besturing gevoelsmatig een tandje minder gevoelloos. De totale bouwkwaliteit ging zienderogen vooruit. Voor de grap zou je eens een variant van een oude Model S naast de X moeten zetten. Het verschil is echt serieus.

Wennen is het yoke-stuur

Binnenin heeft Tesla nu gekozen voor een ‘liggend’ display, waarvan bovendien de hoek verstelbaar is, elektrisch uiteraard. Bij Tesla zien ze helemaal niets in een head-up display, dus reken daar niet op. Wennen is het yoke-stuur. En dan iets langer dan een dagje wennen. Het was voor ons diverse keren flink zoeken naar de bediening van de richtingaanwijzers, die nu op het stuur zit. Aan de stuurkolom vind je geen enkel component meer. Je hebt goed zicht op het scherm dat achter het stuur is geplaatst. De Model X weet zelf of je voornemens bent om vooruit of achteruit te gaan, afhankelijk van de situatie waarin de auto zich bevindt. Dus zodra je wit weg rijden, maakt de Model X de keus welke kant op. Dat lijkt spannend, maar dat is het niet, hoewel het beslist niet feilloos is. Niet dat je dan ergens tegen aan rijdt, want je ziet op het display welke kant de auto van plan is om op te gaan. Zelfstandig de keus maken kan ook, door op het grote scherm een schuif handmatig te bedienen.

En dan die pk’s

Tja, en dan die pk’s. Het gebeurt hoogst zelden dat wij in een auto rijden met meer dan 800 pk. Deze Model X Plaid (143.990,- euro) schopt het tot een serieuze 1020 pk. Mocht je eens de kans krijgen om jezelf met zoveel vermogen naar de horizon te laten schieten, dan moet je dat zeker doen. Misselijkmakend, hernia veroorzakend, maar gelijktijdig ook zeer indrukwekkend. Ofschoon je dat soort sprintjes niet telkens zult ondernemen. Maar leuk dat de Model X Plaid ertoe in staat is. Bovendien vertelt dit prestatiepotentieel, tezamen met het rijbereik, en het nog telkens groeiende Tesla-laadnetwerk waar het naar toe gaat met dit merk. Uitbreiding naar onderen, onder de Model 3 en Y zal de komende jaren voor meer volume zorgen. En de X en S Plaid staan voor het ambitieniveau, voor het imago. De grote aantallen zal Tesla niet scoren met de X Plaid, maar dat doet BMW ook niet met de M-modellen. Toch zijn dergelijke versies belangrijk, in het modellenprogramma. Al was het maar om ons ook af en toe wat lol te gunnen.

Tekst: Werner Budding

1170 658 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...