Test BYD Seal: Nieuwe trend?

Nee, met de kop ‘nieuwe trend’ doelen we niet op het feit dat Chinese autofabrikanten inmiddels op forse schaal elektrische auto’s verkopen in Europa, maar wel op terugkeer van de conventionele sedan. Na de Tesla Model 3, de Nio ET5, de komst van de Xpeng P7 en de Volkswagen ID.7, lanceert BYD nu de Seal; ook weer zo’n vierdeurs sedan.

In het rijtje genoemde concurrenten hoort ook de BMW i4 thuis. Allen elektrische midsize modellen, in een prijsrange die start bij een milletje of vijftig. Hoewel BYD nog een beetje geheimzinnig doet omtrent de prijsvoering. Maar houd rekening met een startprijs die rond die halve ton zit, of volgens een BYD-woordvoerder, “we richten ons op een prijs net onder die van de Tesla Model 3.” Die zit inmiddels flink onder de 50.000 euro. Bovendien weet Tesla het prijsniveau handig mee te bewegen met de vraag. Nu er flink meer concurrentie voor het Amerikaanse merk ontstaat, zal Tesla daarop acteren. Dat hebben we al eerder gezien.

Niet reusachtig ruim

Goed, BYD. Op e-Drivers.com hebben jullie eerder een aantal korte tests gezien van BYD’s. De Han, Tang en Atto kennen we. Deze modellen komen uit de zogenaamde ‘dynastie-reeks’. Het zijn allemaal namen die verwijzen naar vroegere Chinese dynasties. De Seal en de Dolphin hebben het Oceaan-thema. Die Dolphin zien je komende dagen op e-Drivers.com. De Seal meet 4,80 meter, is daarmee korter dan de Mercedes EQE en de Volkswagen ID.7. BYD positioneert de Seal als semi-sportieve elektrische sedan. Dat ervaar je zodra je instapt. Je zit op goede, strak voorgevormde sportstoelen. Ook de zittingen op de achterbank hebben duidelijke sportieve vormen. De Seal zet geen nieuwe maatstaven inzake bewegingsruimte; niet dat je direct aanvallen van claustrofobie krijgt. De bagageruimte achterin meet 402 liter, maar voorin kun je nog een flinke rugtas extra kwijt. Typisch aan elk BYD-interieur is het enorme display dat je een kwartslag kunt draaien, door op een knop te drukken. Je kunt dus kiezen, een staand display of een liggend scherm. Zolang het scherm horizontaal is geplaatst, heb je het meeste zicht door het voorraam. Net als bij de Nio ET5 valt bij de Seal de mooie bouwkwaliteit op. Zachte materialen op de plekken die je vaak ziet of waar je handen af en toe op terecht komen.

Grote productiecapaciteit

Bij sommigen is het merk BYD misschien nog niet zo bekend, maar het Chinese merk, dat geheel los van de Aziatische overheid opereert, behoort tot de grootste producenten van elektrische auto’s. In China levert BYD ook hybrides, in Nederland louter EV’s. Met garantievoorwaarden, service en bouwkwaliteit zit het goed. Of de Chinese merken bij een eventueel ontbrandend geopolitiek conflict moeilijkheden met levering en garanties krijgen, is een veel gehoorde opmerking rondom de publicaties van nieuwe Chinese modellen. Dat zal de tijd leren. Maar als het zover komt, geldt dat voor veel meer zaken.

Niet op de openbare weg

We hebben de Seal slechts kort kunnen rijden, op het circuit Parcmotor Castelloni, in het achterland van Barcelona. En da’s toch anders dan op de openbare weg. Wat opvallend is dat de zitpositie niet erg laag is. Dat zou je verwachten gezien de sportieve vorm van het meubilair. En dat terwijl het Blade-accupakket, dat bestaat uit ‘platen met accucellen’ dat één geheel vormt met de structuur van de auto. Dat scheelt gewicht, en brengt het zwaartepunt van de auto nog een kleine centimeter lager. Vooral de achterwielaangedreven Seal heeft een opvallend korte draaicirkel, hetgeen uiteraard komt doordat aandrijfassen aan de voorwielen ontbreken, daardoor kunnen de wielen verder uitslaan. Op de Chinese Seal – de auto is daar al een paar maanden te koop – staat 3.8 s achter op de kofferklep. Dit zegt alles over de acceleratie van de Seal. Het sprintje naar 100 km/h duurt 3,8 seconden. Dan moet je wel gaan voor de 530 pk sterke versie, die zijn kracht haalt uit twee elektromotoren. De basisversie heeft één motor, tussen de achterwielen en levert 313 pk. Met het 82 kWh accupakket zou een rijbereik van 570 kilometer mogelijk zijn. Het lijkt niet meer dan logisch dat BYD ook een Seal met een kleinere accu gaat leveren.

Verkoop via Louwman

Levering van de Seal start ergens laat in het vierde kwartaal van dit jaar. Uiteraard via een handvol (tegen die tijd) verkooppunten van BYD, die onder de Louwman-vlag vallen. Service kan bij die vestigingen, maar ook bij een aantal geselecteerde Toyota/Lexus dealerbedrijven. Hoewel we geen echte test van de Seal hebben kunnen maken, daarvoor was de locatie en het aantal kilometers te beperkt, lijkt het weldegelijk een geslaagde auto. Of de consument, dus de zakelijke rijder, voor dit soort elektrische, Chinese auto’s zal vallen, heeft vooral te maken met leaseprijzen. Aan de (bouw)kwaliteit en de performance ligt het niet.

Tekst Werner Budding

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

1170 658 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)